Unilever wint Cif rechtszaak
Unilever mag op de flessen van schoonmaakmiddel Cif de opmerkingen plaatsen 'de beste universele reiniger' en 'als beste* in staat om allerlei verschillende hardnekkige vlekken aan te pakken'. Dat is geen ongeoorloofde vergelijkende reclame, vindt de rechtbank in Haarlem in een kort geding dat een concurrent aanspande. Een belangrijke uitspraak voor marketingland.
Op boek9.nl, een hele aardige site over auteurs- en merkenrecht, wordt uit de doeken gedaan hoe Reckitt Benckiser, de Britse producent die op de Nederlandse markt schoonmaakmiddelen verspreidt zoals Calgon, in het stof beet.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe term ' De Beste Universele Reiniger' impliceert weliswaar een vergelijking, maar de producten van RB worden niet expliciet genoemd, noch wordt ernaar verwezen of anderszins aan gerefereerd. (?) Zonder herleidbaarheid tot een bepaalde concurrent is geen sprake van vergelijkende reclame.
Reckitt Benckiser had het grondig aangepakt en onderzoek laten verrichten door de Stichting Onderzoek Huishoudelijke en Institutionele Technologie SOHIT. waaruit is gebleken dat die superioriteitsclaim niet terecht is. Maar Unilever baseert zich op onderzoek van een Italiaans instituut voor de Griekse markt. En omdat we in Europa leven, vindt de rechter, is dit wel van toepassing.
Exit Reckitt Benckiser?
Voor de juristen onder ons staat hier ook het vonnis.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid