Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame drankjes in strijd met code

De huidige Reclamecode voor alcoholhoudende dranken werkt niet goed. Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het ministerie van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met name name de tv-commercials van de Bacardi Breezers en Smirnoff Wodka blijken grote

related partner content for mobile comes here

aantrekkingskracht op jongeren uitoefenen. Volgens de onderzoekers zou de code deze reclame moeten kunnen verbieden. De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft deze week op grond van het onderzoek tien klachten gedeponeerd bij de Reclame Code Commissie.

Eind 2001 heeft onderzoeksbureau Ferro in opdracht van het Ministerie van VWS de werking van de huidige Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken onderzocht. Ferro heeft aan zeven groepen van jongeren en ouderen van 14 tot 54 jaargevraagd wat hun mening was over zeventien recente tv-spots, drie printuitingen en zeven verpakkingen. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de huidige alcoholreclamecode te veel ruimte laat voor het vinden van mazen. Het gevolg is dat daardoor ook reclame-uitingen die in strijd zijn met de letter en met geest van de code worden toegelaten. Zo zijn de populaire Bacardi-commercials volgens de onderzoekers in strijd met de reclameregels. Bijvoorbeeld omdat in de spots een relatie wordt gelegd tussen het drinken van breezers en de ontremmende werking van alcohol en met sociaal succes. De spots benadrukken impliciet dat het dansen met een Breezer in je hand status oplevert. Volgens de onderzoekers beschouwen minderjarigen zich bovendien

als de primaire doelgroep van deze spots en ook dat staat de reclamecode niet toe.

In de spot 'Fly' van Smirnoff Wodka wordt eveneens een duidelijk verband gelegd tussen het drinken van Smirnoff en ontremming. Artikel 7 van de code verbiedt dit. Ook in dit geval zijn jongeren van mening dat deze spot speciaal voor hen bedoeld is: de onrustige drukke beelden en geluiden en de sfeer van kicken op gevaarlijke uitdagingen spreekt hen in het bijzonder aan. Een ander probleem is dat verschillende verpakkingen van alcoholhoudende dranken volgens de onderzoekers de indruk wekken dat er sprake is van frisdrank of limonade. Dat

geldt bijvoorbeeld voor de drankjes Flûgel en Boswandeling. Deze verpakkingen zijn volgens de onderzoekers in strijd met artikel 4 en artikel 14 van de alcoholreclamecode. Tenslotte blijkt uit het onderzoek dat er van de slogan 'Geniet, maar drink met mate' nauwelijks of geen waarschuwend effect uitgaat. De onderzoekers pleiten er daarom voor een nieuwe slogan te

ontwikkelen. (Bron: Bureau Ferro, Markt en Communicatieonderzoek)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in