Overslaan en naar de inhoud gaan

Parool toch zelfstandig?

Waar vrijwel niemand in geloofde, lijkt toch werkelijkheid te worden: Het Parool treedt uit het moederconcern PCM (uitgever van onder meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderhandelingen tussen het bestuur van PCM, Het Parool, de Stichting Het Parool (de identiteitsbewaker van de krant) lopen nog. Niettemin zegt Milly van Stiphout, voorzitter van de Stichting Het Parool, stellig: ‘We komen er uit. Dat staat vast.’

related partner content for mobile comes here

De Stichting Het Parool is niet zomaar een gesprekspartner van PCM. De stichting is met ruim 57 procent meerderheidsaandeelhouder van het concern en staat zodoende niet alleen voor de belangen van Het Parool, maar ook voor die van de andere kranten. Dat is voor de stichting geen eenvoudige positie. Niet voor niets noemde oud-PCM-topman Cees Smaling het onlangs in de Volkskrant 'verbijsterend' dat de stichting bereid is geld te steken in een zelfstandig Parool, dan immers concurrent van de PCM-kranten waarvoor de stichting ook verantwoordelijk is.

Volgens Van Stiphout is de sfeer tussen haar stichting en de PCM-bestuurders inmiddels sterk verbeterd. Dat zou volgens haar wel eens te maken kunnen hebben met 'nieuwe gezichten' aan de onderhandelingstafel, oftewel de nieuwe topman Theo Bouwman, die per 1 oktober Cees Smaling is opgevolgd.

Uiterlijk vrijdag moet Het Parool een geloofwaardig plan op tafel leggen. Lukt dat niet, dan is het over en uit met de krant. De (zeer waarschijnlijke) redding van Het Parool is een klein wonder. Al jarenlang lijdt de krant verlies. Nu PCM grote financiële problemen heeft, is PCM niet langer bereid Het Parool de hand boven het hoofd te houden,domweg omdat dat financieel niet meer verantwoord is. Al is er ook sprake van druk van de grote winstmakers van PCM, de Volkskrant en NRC Handelsblad, die niet meer willen opdraaien voor de verliezen. De indruk bestaat dat het PCM-bestuur onder leiding van Smaling eropuit was Het Parool de nek om te draaien. De voormalige Parool-abonnees zouden voor 40 tot 60 procent wel overstappen naar een van de andere PCM-titels, was de redenering.

Toen Het Parool in augustus wegens een nieuw opgelegde, vermoedelijk fatale bezuiniging aankondigde 'We gaan voor onszelf beginnen', nam PCM dat niet al te serieus. Maar toen potentiële kopers van de krant zich bij wijze van spreken in rijen van vier aanmeldden, stelde PCM plots zulke hoge overname-eisen dat die kopers daar nooit aan zouden willen voldoen. De voornaamste: een bedrag van bijna 16 miljoen euro voor de adressen van de abonnees.

Inmiddels wordt er onderhandeld over een lager bedrag. Waar die soepelheid precies vandaan komt, is de vraag. Milly van Stiphout wijst dan wel op de wisseling van de wacht aan de PCM-top, maar Bouwman geldt als een harde onderhandelaar. Het zou kunnen dat hij eieren voor zijn geld kiest en een conflict met de grootaandeelhouder wil vermijden. Ook zou het moeilijk zijn uit te leggen waarom Het Parool moet sneuvelen als er financiers zijn die met de krant verder willen. Publicitair heeft de Parool-leiding de PCM-top afgetroefd. Dat staat vast.

Deze week zal Het Parool een keuze maken tussen De Persgroep en Quote Media. Een lichte voorkeur bestaat voor de Persgroep, omdat dit een echt krantenconcern is. Daarnaast krijgt het Parool-personeel een belang in ruil voor een loonoffer. Ook de Stichting Het Parool neemt een aandeel en splitst in twee stichtingen: een voor Het Parool en een voor PCM. Blijft de hamvraag: is er voor Het Parool (oplage 88000) wel een markt? Bij PCM zijn ze somber. Amsterdam met zijn zeer diverse bevolking zou moeilijk te bedienen zijn. Bovendien is er zware concurrentie van vooral De Telegraaf met dagelijks een Amsterdamse pagina, de Volkskrant (dat aan meer Amsterdams nieuws denkt) en NRC Handelsblad. Maar de marktanalyse van de potentiële nieuwe aandeelhouders is veel optimistischer, zowel qua advertenties als qua oplage. Mocht dat waargemaakt worden, dan heeft PCM op een verschrikkelijke manier gefaald.

Bron: Trouw

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in