Online retail profiteert van offline malaise
Om te kijken welk effect de aanslagen van 11 september op de online retail hebben interviewde Forrester 45 Europese internet retailers. De verkoop blijkt nauwelijks te zijn gedaald; de terroristische aanvallen hebben weinig tot geen effect op het boodschappen doen via internet. Volgens Jaap Favier, Forrester’s onderzoeksdirecteur, zijn het eerder de massa-ontslagen in verschillende sectoren dan de angst voor terrorisme die de terughoudendheid bij consumenten veroorzaken. De voorspelling is dat in de komende 18 maanden de consumentenbestedingen verder terug zullen lopen. Maar dat geldt vooral voor offline retail. Internet wordt juist een welkom instrument voor de prijsbewuste consument om z’n cyclische goederen zoals PC updates en consumentenelektronica te kopen. Als het economisch klimaat verbetert in 2003, zullen dit waarschijnlijk trouwen online klanten blijven.
Verder voorziet Favier dat koopjesjagers in groten getalen naar de online reisbureaus zullen komen. Maar hij verwacht niet dat de teruggang in de reissector daarmee volledig gecompenseerd zal worden. Pas tegen kerst 2002 zal dat weer aantrekken, als het vertrouwen en het budget van de consument weer wat gestegen zijn. Verder wordt voorzien dat in 2003 57 procent meer besteed wordt op internet dan in 2002.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid