Overslaan en naar de inhoud gaan

Online retail profiteert van offline malaise

Terwijl de consumentenbesteding in 2006 met ruim 5 procent zal afnemen, is dat voor online verkoop nog geen 3 procent, volgens Forrester…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om te kijken welk effect de aanslagen van 11 september op de online retail hebben interviewde Forrester 45 Europese internet retailers. De verkoop blijkt nauwelijks te zijn gedaald; de terroristische aanvallen hebben weinig tot geen effect op het boodschappen doen via internet. Volgens Jaap Favier, Forrester’s onderzoeksdirecteur, zijn het eerder de massa-ontslagen in verschillende sectoren dan de angst voor terrorisme die de terughoudendheid bij consumenten veroorzaken. De voorspelling is dat in de komende 18 maanden de consumentenbestedingen verder terug zullen lopen. Maar dat geldt vooral voor offline retail. Internet wordt juist een welkom instrument voor de prijsbewuste consument om z’n cyclische goederen zoals PC updates en consumentenelektronica te kopen. Als het economisch klimaat verbetert in 2003, zullen dit waarschijnlijk trouwen online klanten blijven.

related partner content for mobile comes here

Verder voorziet Favier dat koopjesjagers in groten getalen naar de online reisbureaus zullen komen. Maar hij verwacht niet dat de teruggang in de reissector daarmee volledig gecompenseerd zal worden. Pas tegen kerst 2002 zal dat weer aantrekken, als het vertrouwen en het budget van de consument weer wat gestegen zijn. Verder wordt voorzien dat in 2003 57 procent meer besteed wordt op internet dan in 2002.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in