Overslaan en naar de inhoud gaan

Nielsen laat de oogballen links liggen

Opnieuw een stap voor het medium Internet op weg naar volwassenheid. Vandaag kondigt Nielsen aan dat de websiteranglijsten op basis van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Opnieuw een stap voor het medium Internet op weg naar volwassenheid. Vandaag kondigt aan dat de websiteranglijsten op basis van pageviews binnenkort tot het verleden behoren, en dat uitsluitend nog zal worden gerapporteerd op basis van de hoeveelheid tijd die bezoekers doorbrengen op de gemeten websites.

related partner content for mobile comes here

Oogballenrapportage was het laatste overblijfsel van de dotcom-boom, die voor eeuwig de boekjes ingaat als het tijdperk van de overdreven aandacht voor bezoekersaantallen, een maatstaf die regelrecht is ontleend aan TV-uitzendingen maar voor websites veel minder betekenis heeft.

Helemaal verleden tijd zijn de oogballen niet. Nielsen blijft het meten (net zoals allang gemeten wordt op tijd en sessie-aantallen), en hun concurrenten zoals en het kortgeleden door overgenomen ook. Maar Nielsen is toonaangevend, en beslissing van het marketingmeetbedrijf om ze niet meer in de ranglijstjes op te nemen, is dan ook een mijlpaal in een belangrijke trend.

In een commentaar gaf marketingdirecteur Scott Ross aan dat Nielsens besluit met name wordt ingegeven door de opkomst van , waardoor gebruikers hun webpagina's niet meer hoeven te verversen, en door de snel groeiende populariteit van 'plakkerige' aktiviteiten zoals IM en streaming.

Aardig detail: door de maatregel komt in de Verenigde Staten AOL weer op 1 te staan. AOL was de keizer van het dotcom-tijdperk, door agressieve wervingscampagnes die indrukwekkende gebruikersaantallen opleverden. Een keizer zonder kleren, zo bleek al gauw en inmiddels waren ze afgegleden naar een smadelijke zesde plaats. Maar omdat instant messaging-minuten nu worden meegeteld, staat AOL in de Nielsenrangijst voor mei weer eerste met 25 miljard minuten, ruim voor runner-up Yahoo met 20 miljard minuten.

Verliezers zijn Google, van drie naar vijf omdat zoekers nu eenmaal niet lang blijven hangen, maar ook MySpace, die nog geen Ajax gebruikt en dus blijft aangewezen op verversingsgedrag van de gebruiker. Dat wordt dus even aanpoten, daar in Beverly Hills.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in