Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren wijzen leeftijdsgenoten op gevaren alcohol

Veertig jonge alcoholvoorlichters beginnen donderdagmorgen in Den Haag de jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?'. De campagne voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De veertig jongeren gaan de hele zomer drukke stranden en campings af om daar leeftijdsgenoten te wijzen op de gevaren van alcohol. De voorlichters worden bijgestaan door twaalf Duitse collega's die hun landgenoten aanspreken. De alcoholvoorlichters zijn op onder meer Lowlands en de Megafestatie in Utrecht aanwezig.

related partner content for mobile comes here

Het drankgebruik onder jongeren in Nederland neemt sterke toe. In 2001 dronk 92 procent van de jongeren bier of een mixdrankje, in 2000 was dat 82 procent. Een op de vijf jongeren drinkt regelmatig teveel. Met de voorlichtingscampagne wil het NIGZ, Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie, de jongeren aan het denken zetten over hun alcoholgebruik. ‘We zijn heel nadrukkelijk nog niet bezig met een gedragsverandering van de jongeren’, aldus campagneleider Jessica Hoek. Samen met de Universiteit van Maastricht is het NIGZ bezig met een onderzoek naar veranderingen in het drinkgedrag bij jongeren. ‘Volgend jaar willen we hier een project van maken’, zegt Hoek.

Overmatig alcoholgebruik kost de maatschappij naar schatting ongeveer 2,6 miljard euro per jaar. Een grote kostenpost is de gezondheidszorg, maar ook de inzet van hulpdiensten bij verkeersongelukken waarbij alcohol in het spel is draagt bij aan de kosten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in