Europees comité stemt voor opt-out


Het Europees comité voor burgerrechten stemde gisteren in met een rapport dat zich uitspreekt voor de invoering van een opt-out regime. De stemming volgt op drie eerdere stemmingrondes in andere comités ('milieu, algemene gezondheid en consumentenbeleid'; 'juridische zaken en interne markt'; 'industrie, externe handel, onderzoek en energie'). Twee comités spraken zich uit voor een opt-in regime, maar het comité dat gisteren voor opt-out heeft gestemd, geldt als het leidende en daarom het meest belangrijke. "Dit is een enorm belangrijke stem voor de Europese direct marketing industrie,' reageert Axel Tandberg, Fedma directeur voor overheidszaken. "Een opt-out systeem voor elekectronische communicatie verzekert de branche van consistentie met onze richtlijnen voor e-commerce en verkopen op afstand en voorkomt verwarring."
Het grote debat over dit onderwerp wordt gevoerd in september in een plenaire zitting van het Europees Parlement. Als de stemming uitvalt in het voordeel van opt-out, kunnen direct marketeers consumenten met e-mail en sms-berichten benaderen, zonder daartoe vooraf toestemming te moeten vragen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid