Overslaan en naar de inhoud gaan

Dossier Pitchpijn: ‘Het lijkt soms op geformaliseerd wantrouwen’

Veel opdrachtgevers en bureaus zijn doorgeschoten. Te veel pitches, te veel proces, te veel Excel. Het lijkt soms op geformaliseerd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorig jaar belde ik Darre, creatief directeur bij Ogilvy. Of hij tijd had om een bijzondere campagne te maken. Ik vroeg hem niet om te pitchen. Ik geloof sowieso niet erg in pitches. Bovendien: wij hadden ons huiswerk gedaan, strategie bepaald, vraag was helder. En ik geloofde dat Darre de juiste man was. Wat niet wil zeggen dat er geen anderen zijn die bijzonder goed werk maken. Je baseert je op ervaringen, eerder gemaakt werk, dat soort dingen. Vervolgens geef je vertrouwen.

related partner content for mobile comes here

Maar ik begrijp de behoefte om te pitchen ook wel. Creativiteit is geen wiskunde. De uitkomst moeilijk te voorspellen. En met campagnes is veel geld gemoeid. Bij succes is het makkelijk praten, maar is een campagne mislukt, dan begint het gedoe: waar is het misgegaan? Niet alleen in gesprek tussen opdrachtgever en bureau, maar ook tussen opdrachtgever en de eigen ceo. En voor je het weet sluipt er toch een gevoel van onbehagen in. En de vraag hoe de risico’s te verkleinen: lijvige briefings, pitches, door accountants gecontroleerde urenstaten, schriftelijk vastgelegde procesvoortgang. Dat soort dingen. Pogingen om greep te krijgen, voor het geval dat.

Toch denk ik dat veel opdrachtgevers en bureaus zijn doorgeschoten. Te veel pitches, te veel proces, te veel Excel. Het lijkt soms op geformaliseerd wantrouwen. En dat is niet goed. Misschien moeten we weer even terug naar het begin. Even resetten en de spelregels herdefiniëren. Een aanzet:

- Opdrachtgevers geven vertrouwen
- Bureaus beschamen dat vertrouwen niet
- Opdrachtgevers en bureaus praten met elkaar

Denk dat het redelijk in de buurt is. We proberen het ook toe te passen: steeds meer overeenkomsten die wij opstellen zijn bijzonder dun. Gaat natuurlijk niet altijd werken. Het blijft mensenwerk en misverstanden horen daarbij. Dus zullen er altijd wel vormen blijven bestaan om risico’s te verkleinen. Dat kan een pitch zijn, of iets anders. Maar de basis blijft: vertrouwen. Is die basis er niet, begin er dan niet aan. Want geen pitch, projectmanager, processysteem of accountant lost dat op.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in