Dossier Pitchpijn: ‘Het lijkt soms op geformaliseerd wantrouwen’
Vorig jaar belde ik Darre, creatief directeur bij Ogilvy. Of hij tijd had om een bijzondere campagne te maken. Ik vroeg hem niet om te pitchen. Ik geloof sowieso niet erg in pitches. Bovendien: wij hadden ons huiswerk gedaan, strategie bepaald, vraag was helder. En ik geloofde dat Darre de juiste man was. Wat niet wil zeggen dat er geen anderen zijn die bijzonder goed werk maken. Je baseert je op ervaringen, eerder gemaakt werk, dat soort dingen. Vervolgens geef je vertrouwen.
Maar ik begrijp de behoefte om te pitchen ook wel. Creativiteit is geen wiskunde. De uitkomst moeilijk te voorspellen. En met campagnes is veel geld gemoeid. Bij succes is het makkelijk praten, maar is een campagne mislukt, dan begint het gedoe: waar is het misgegaan? Niet alleen in gesprek tussen opdrachtgever en bureau, maar ook tussen opdrachtgever en de eigen ceo. En voor je het weet sluipt er toch een gevoel van onbehagen in. En de vraag hoe de risico’s te verkleinen: lijvige briefings, pitches, door accountants gecontroleerde urenstaten, schriftelijk vastgelegde procesvoortgang. Dat soort dingen. Pogingen om greep te krijgen, voor het geval dat.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisToch denk ik dat veel opdrachtgevers en bureaus zijn doorgeschoten. Te veel pitches, te veel proces, te veel Excel. Het lijkt soms op geformaliseerd wantrouwen. En dat is niet goed. Misschien moeten we weer even terug naar het begin. Even resetten en de spelregels herdefiniëren. Een aanzet:
- Opdrachtgevers geven vertrouwen
- Bureaus beschamen dat vertrouwen niet
- Opdrachtgevers en bureaus praten met elkaar
Denk dat het redelijk in de buurt is. We proberen het ook toe te passen: steeds meer overeenkomsten die wij opstellen zijn bijzonder dun. Gaat natuurlijk niet altijd werken. Het blijft mensenwerk en misverstanden horen daarbij. Dus zullen er altijd wel vormen blijven bestaan om risico’s te verkleinen. Dat kan een pitch zijn, of iets anders. Maar de basis blijft: vertrouwen. Is die basis er niet, begin er dan niet aan. Want geen pitch, projectmanager, processysteem of accountant lost dat op.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid