Overslaan en naar de inhoud gaan

Actiecampagnes groeien in aantal, maar resultaat neemt af

De afgelopen jaren hebben organisaties het aantal actiecampagnes verdubbeld. Aan het uitdenken en voorbereiden van deze campagnes besteden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Het omzetresultaat dat organisaties behalen met actiecampagnes, staat echter vaak niet in verhouding tot de geïnvesteerde marketing capaciteit', concludeert VODW Marketing, dat samen met de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek deed naar de succesfactoren van actiemarketing. 'De conversie van individuele campagnes varieert sterk en de toename van het aantal campagnes stelt organisaties voor grote operationele problemen.'

related partner content for mobile comes here

Zowel in telecom, publishing als financiële dienstverlening heeft de sterke groei in het aantal actiecampagnes geleid tot een fors capaciteitsbeslag. Gemiddeld besteden zij 42 procent van de marketingcapaciteit aan actiecampagnes. Dit grote capaciteitsbeslag is verdeeld is over veel actiecampagnes en verschillende functies als productmanagers, communicatie of marketing intelligence, en daardoor niet goed zichtbaar. De helft van de organisaties besteedt 30 procent tot 50 procent van de marketingcapaciteit aan actiecampagnes. En nog eens een kwart besteedt zelfs meer dan 50 procent.

De impact hiervan is groot. Actiecampagnes hebben een andere dynamiek en focus dan thematische, above the line-marketing, menen de onderzoekers. Met hun scherpe transactiedoelstellingen en focus op kortetermijnresultaten vragen actiecampagnes een veel commerciëler en resultaatgerichte mindset van marketeers.

De conclusie: 'Ondanks het grote capaciteitsbeslag en de vele actiecampagnes realiseren slechts enkele organisaties hier een groot deel van hun omzet mee.'

Het onderzoek van VODW Marketing en het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen, richtte zich op 72 actiecampagnes van 19 organisaties.

Het onderzoek én de oplossing voor de problemen die marketeers over zich afroepen, staat exclusief in het aprilnummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in