Overslaan en naar de inhoud gaan

40% bedrijven niet voorbereid op digitale transformatie

Bedrijven geven het hoge prioriteit, maar duidelijke strategie mist.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Zo blijkt uit onderzoek van enterprise softwarebedrijf IFS. Het bedrijf ondervroeg bijna 500 senior beslissers in verschillende sectoren, waaronder industrial manufacturing, bouw, detailhandel, olie en gas, automotive, en energie- en nutsbedrijven.

related partner content for mobile comes here

Binnen de Benelux geeft 93 procent van de respondenten aan te denken dat digitale transformatie een sleutelrol zal spelen binnen zijn markt, maar 40 procent daarvan mist een strategie. 

Benelux

Het is vaag wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor digitale transformatie. In de Benelux geeft maar liefst 41 procent aan dat dit in ieder geval niet de c-level-managers zijn.  De cfo wordt door 56 procent van de respondenten als verantwoordelijk gezien. In andere regio’s ligt dat anders.

Respondenten wereldwijd geven aan dat de ceo, cio, cto of cfo verantwoordelijk is voor digitale transformatie. Niet-C-level-managers worden buiten de Benelux door slechts 18 procent genoemd. 

De rol van de cmo

16 procent van de cio’s is van mening dat de verantwoording voor de digitale transformatie bij de cmo ligt. De ceo geeft echter aan dat het niet de verantwoording van de cmo is. 9 procent van de cfo&;s ziet hier wel een taak voor de cmo liggen.

C-level-managers geven aan dat zij zelf zeggenschap hebben over digitale transformatie. Van de ceo’s vindt 53 procent dat men daarvoor verantwoordelijk is. De bijbehorende percentages van de cfo’s en cio’s zijn respectievelijk 69 procent en 63 procent. Dit strookt dus niet met het beeld dat de rest van de organisatie heeft.

Hoge prioriteit, geen strategie

Wereldwijd geeft 86 procent van de respondenten aan dat digitale transformatie de komende vijf jaar een sleutelrol zal spelen binnen zijn markt. 76 procent geeft aan eerst meer informatie nodig te hebben over digitale transformatie.

Veel bedrijven zijn echter nog niet zover gekomen wat de uitvoering van strategieën betreft: 40 procent geeft aan geen duidelijke strategie te hebben voor digitale transformatie.

Technologieën die digitale transformatie aandrijven

Gevraagd naar hoe belangrijk bepaalde disruptieve technologieën zijn voor digitale transformatie binnen hun betreffende sectoren, gaven respondenten gemiddeld de volgende waarderingen (op een schaal van 1 tot 100,  waarbij 1 onbelangrijk is en 100 zeer belangrijk):

•        Internet of Things: 59

•        Cloud computing: 59

•        Cognitive computing: 55

•        Machine learning: 53

•        Draagbare technologie: 48

•        3D-printing: 42

•        Drone-technologie: 39

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in