Overslaan en naar de inhoud gaan

Voedselbranche: ‘schandpaal moet functie hebben’

Het openbaar maken van namen van bedrijven, die regels voor de voedselveiligheid hebben overtreden, mag wanneer dit een functie heeft.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit zogenoemde 'naming and shaming' heeft volgens het bedrijfsleven een functie bijvoorbeeld wanneer consumenten daadwerkelijk risico lopen ziek te worden. Openbaarheid is dan een duidelijke zaak. En daar ligt ook de grens, zo meldde de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) woensdag jl in gesprek met de Tweede Kamer.

related partner content for mobile comes here

De inspectiedienst, die momenteel de openbaarmaking van de controlegegevens onder de loep neemt, is nu zeer terughoudend bij het vrijgeven van bedrijfsnamen. Zo gaf de VWA aanvankelijk niet vrij welke fritesfabrikant met dioxine vervuilde aardappelschillen aan de veevoersector leverde. De producent van ondeugdelijke kipfrikadellen bleef vorig jaar eveneens anoniem. Deze grote terughoudendheid moet zo blijven, vinden onder meer Unilever, namens de supermarkten het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), FNLI en werkgeversorganisatie VNO-NCW. Niet alleen moet de publieke schandpaal een functie hebben, ook ‘het hele verhaal’ over risico's en regels moet worden verteld. Dan is publicatie voor consumenten ‘zinvol’, vindt het CBL. De organisaties spraken dinsdag met de Kamerleden over voedselveiligheid en de rol van de VWA hierin. Het gesprek is ter voorbereiding op een Kamerdebat over dit onderwerp met ministers Veerman (Landbouw) en Hoogervorst (Volksgezondheid), dat voor half november is voorzien. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in