Overslaan en naar de inhoud gaan

Virale campagnes eindelijk meetbaar

Wetenschappers hebben een wiskundig model ontwikkeld waardoor virale campagnes opeens wel goed meetbaar zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Virale campagnes waren altijd lastig te kwantificeren. Tot voor kort. Een onderzoeksteam van de Australische Deakin Universiteit heeft namelijk een methode ontwikkeld waarmee het wel kan.

related partner content for mobile comes here

Michael T. Ewing, David B. Stewart, Dineli R. Mather en Joshua D. Newton publiceerden hun in het Amerikaanse Journal of Advertising Research (alleen te lezen met abonnement).

De onderzoekers menen dat virale campagnes zeker wel een statistische component hebben, waarmee marketeers inzichten kunnen verwerven in de effecten.

De auteurs stellen dat slechts weinig social mediacampagnes puur viraal zijn; de meeste campagnes hebben zowel virale (gedeeld op peer-to-peer netwerken) als niet-virale componenten (bereik wordt gepland door de marketeer) in zich. Denk in het laatste geval aan seeding met de hulp van massamedia-advertising, en direct mail.

De niet-virale elementen kunnen worden omgezet in kwantificeerbare metrics, die je daarna kunt vergelijken om te bepalen hoe groot het effect van de virale componenten echt is.

De onderzoekers maakten een wiskundig model, dat een verdeling maakt tussen de virale en niet-virale componenten van een campagne. Marketeers kunnen de impact en ROI van beide contribuerende factoren op deze manier accurater bepalen.

De onderzoekers vullen aan: ‘Om te bepalen wat nu precies bijdraagt aan het succes van de marketingcampagne, moeten managers oppassen om het aandeel van de virale componenten niet te overschatten. Beter is het om te onderzoeken wat de relatieve contributie van virale en niet-virale processen is, aan de algemene performance van de campagne.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in