Overslaan en naar de inhoud gaan

Vage techspeak werkt echt niet

Houd het gewoon simpel.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tijd is voor startups een cruciale factor: hoe eerder het concept concreet vorm krijgt, hoe eerder kan worden getest, er investeerders en klanten kunnen worden gevonden en er dus geld binnenkomt. In deze race tegen de klok is er vaak te weinig kennis, tijd of budget om structureel over de branding na te denken.

related partner content for mobile comes here

De basis

Bij de incubators die wij ondersteunen, zien we dat meer dan de helft van de aangesloten startups de verschillende aspecten van naamgeving, essentiële langetermijnmarketingtools, niet goed voor elkaar heeft. Dit begint vaak al bij de basis: het simpel beschrijven van de propositie.

Serieuze drempel

Het zijn vooral internetstartups die hiermee worstelen: content, platform, cloud, solutions, systems, synergy et cetera. Terminologie die op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt maar toch echt vage techspeak is voor diegenen die er niet dagelijks mee te maken hebben. Deze onduidelijkheid vormt een serieuze drempel voor het vinden van investeerders.

Onbenoemd terrein

Natuurlijk is het niet makkelijk. Als je echt iets nieuws ontwikkelt, begeef je je immers op onbenoemd terrein. Daarom is het juist nog belangrijker om hier goed stil bij te staan en op een heldere manier uit te leggen wat je verkoopt en welke toegevoegde waarde je biedt. Een goed voorbeeld: Uber is een internetonderneming die bemiddelt tussen aanbieders en reizigers van personenvervoer in verschillende landen. Het is geen online platform voor mobility solutions. 

Kies bij de beschrijving van de proposities dus voor maximale helderheid, ook al is die niet altijd even sexy, en toets die beschrijving voor de zekerheid bij buitenstaanders.

Externe eenvoud vergt nu eenmaal interne complexiteit. Het kost tijd maar betaalt zich altijd terug.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in