Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever snijdt wereldwijd 1500 managementbanen weg

Bedrijf reorganiseert en neemt afscheid van matrixstructuur ten gunst van een businessunits ingedeeld op categorieen.
Unilever kantoor
© 123RF
Unilever kantoor
© 123RF

Unilever schrapt wereldwijd ongeveer 1500 managementbanen, vooral in het seniormanagement vallen de klappen. Daar verdwijnt 15 procent van de banen. Ook reoganiseert het concern. Het neemt afscheid van de zogeheten matrixstructuur en gaat het werken met 5 businessunits ingedeeld op categorie.

related partner content for mobile comes here

Zo is er bijvoorbeeld een helder afgebakende ijsjestak en een tak die zich specifiek bezighoudt met schoonheid en welzijn. De Nederlandse Hanneke Faber, nu ng president Foods & Refreshment, is benoemd tot president Nutrition, dat zich richt op scratch cooking (koken met basisproducten) , gezond snacken, functional food, plantaardige vleesvervangers en food solutions.

Volgens topman Alan Jope zal Unilever door de reorganisatie  sneller kunnen handelen als er iets in de markt verandert. Hij benadrukt ook dat verdere groei van het bedrijf topprioriteit blijft en dat de aanpassingen moeten helpen bij het profiteren van de schaalgrootte van Unilever.

Maandag meldde Adformatie op basis van berichtgeving van persbureau Bloomberg dat er mogelijk duizenden banen zouden verdwijnen bij het bedrijf. Zover gaat Unilever nu niet.
Of er ook arbeidsplaatsen verloren gaan in Nederland, is nog niet bekend. Dat zal volgens een woordvoerster komende tijd bekeken worden. Het concern heeft ongeveer 2700 werknemers in Nederland. Wereldwijd zijn dat er circa 150.000.

Topman Jope staat onder steeds grotere druk om de koers van het bedrijf te veranderen, omdat het niet zo hard groeit als concurrenten. De Brit zei vorige week zich meer op gezondheid te willen richten 

Eerder deze maand lag Unilever onder vuur. Er was een mislukte poging om GSK Consumer Healthcare over te nemen, dat merken in het portfolio heeft als Aquafresh, Sensodyne, Advil, Voltaren en Otrivin. Beleggers hadden daar forse kritiek op. Zij vinden dat de aandelenkoers van Unilever achterblijft.

Het overnameplan kwam Unilever op veel kritiek van aandeelhouders te staan. Die vonden dat Unilever zich beter op andere zaken kon richten.

Een top 15-aandeelhouder keerde zich recent tegen de 'buitensporige' duurzaamheidsfocus van Unilever. Hij vindt dat het concern zich moet richten op de kernactiviteit: voedingsmiddelen verkopen.

 Inmiddels is ook bekend geworden dat de Amerikaanse activistische investeerder Nelson Peltz aandelen zou hebben gekocht in Unilever. Wat hij precies wil is niet duidelijk. Maar Peltz staat erom bekend grote ondernemingen flink te willen veranderen. Dat gebeurde eerder bij het bedrijf achter frisdrankmerk Pepsi en het Franse voedingsmiddelenconcern Danone.

Bij Unilever werken wereldwijd bijna 150.000 mensen, waarvan 2.500 in Nederland. Op welke plekken banen zouden verdwijnen, is niet duidelijk.

(Redactie ANP) 

Zie ook Debora van der Zee (Unilever): ‘We moeten sowieso af van single use plastic’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in