Overslaan en naar de inhoud gaan

Tros en Avro willen fuseren

De Avro en de Tros gaan fuseren. De merken Avro en Tros blijven in deze fusie wel naast elkaar bestaan.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Tros en de Avro willen fuseren tot de grootste publieke ledenomroep van Nederland. Dit maakten beide omroepen vanmiddag in Hilversum bekend. De top van beide omroepen hebben een intentieverklaring ondertekend. Hierin staat dat ze de mogelijkheden voor een fusie samen zullen onderzoeken. Dit doen ze onder druk van de politiek in Den Haag. In het regeerakkoord staat dat de omroepen 200 miljoen euro op jaarbasis moeten bezuinigen.
Complicerende factor is dat de omroepen nog niet weten wat de consequenties zijn van de fusie. Zo is het onzeker hoeveel zendtijd en budget de nieuwe omroeporganisatie krijgt. De Tros en de Avro vinden dat ze recht hebben op meer geld dan omroepen die zelfstandig willen doorgaan. De toekomstige fusiepartners denken aan een verhouding van minimaal 3:1. ,'De condities voor fusies van publieke omroepen zijn op dit moment nog steeds onbekend, maar wel mede bepalend voor een positieve uitkomst van het fusieproces’, stellen de omroepen.
Beide partijen hebben de overtuiging dat de voorgenomen fusie een bijdrage zal leveren aan de opgelegde bezuinigingen. Tros-directeur Peter Kuipers en Willemijn Maas, algemeen directeur van de Avro, lieten weten verheugd te zijn. Ze spraken van 'een eerste stap in de richting van een nieuw omroepbedrijf gebouwd op jarenlange tradities’.
De Avro voerde de afgelopen tijd ook besprekingen met de VPRO. Vooral in hun kunst- en cultuurprogramma’s zagen beide omroepen raakvlakken.

related partner content for mobile comes here

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in