Tijdsbesteding aan media al 25 jaar gelijk


Dat blijkt uit een publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau over het mediagebruik in de afgelopen 25 jaar. ‘Achter de schermen. Een kwart eeuw lezen, luisteren, kijken en internetten’ wordt vanmiddag aan staatssecretaris Van der Laan van Cultuur en Media aangeboden.
Tweederde van mediatijd, dus ruim twaalf uur, wordt voor de televisie doorgebracht. Hier blijkt dat de toename van het aanbod - met de komst van steeds nieuwe commerciële zenders - niet hand in hand ging met de kijktijd. De tijd die naar de commerciële zenders wordt gekeken is vooral ten koste gegaan van Nederland 1, 2 en 3.
Jongeren, door het SCP omschreven als 'grootafnemers' van vooral elektronische media, hebben een duidelijke voorkeur voor het commerciële aanbod. Ook bij de verspreiding van computer en internet lopen jongeren voorop, evenals mensen uit hogere inkomensgroepen en hoger opgeleiden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet SCP concludeert ook dat de scheidslijnen tussen de mediumtypen steeds vager worden, en pleit daarom voor een ander mediabeleid (de Volkskrant).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid