Overslaan en naar de inhoud gaan

Tijdsbesteding aan media al 25 jaar gelijk

Van de gemiddeld 45 uur vrije tijd per week gaan er negentien op aan media. Dat is net zoveel als in 1975, terwijl het media-aanbod…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau over het mediagebruik in de afgelopen 25 jaar. ‘Achter de schermen. Een kwart eeuw lezen, luisteren, kijken en internetten’ wordt vanmiddag aan staatssecretaris Van der Laan van Cultuur en Media aangeboden.
Tweederde van mediatijd, dus ruim twaalf uur, wordt voor de televisie doorgebracht. Hier blijkt dat de toename van het aanbod - met de komst van steeds nieuwe commerciële zenders - niet hand in hand ging met de kijktijd. De tijd die naar de commerciële zenders wordt gekeken is vooral ten koste gegaan van Nederland 1, 2 en 3.

related partner content for mobile comes here

Jongeren, door het SCP omschreven als 'grootafnemers' van vooral elektronische media, hebben een duidelijke voorkeur voor het commerciële aanbod. Ook bij de verspreiding van computer en internet lopen jongeren voorop, evenals mensen uit hogere inkomensgroepen en hoger opgeleiden.

Het SCP concludeert ook dat de scheidslijnen tussen de mediumtypen steeds vager worden, en pleit daarom voor een ander mediabeleid (de Volkskrant).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in