Theebladeren lezen bij LVMH
Iedereen met aandelen LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) zal de afgelopen week met een tevreden glimlach hebben rondgelopen.
De cijfers van 'de wereldleider in luxe' van het jaar tot nu toe zijn uitstekend. Mensen drinken weer fatsoenlijke champagne en lopen weer vaker rond met het betere polswerk.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaOverall steeg de verkoop van het concern (drank, juwelen, mode, parfum, warenhuizen) met 11%. Vraag is of dit te voorspellen was? En of dit inderdaad voorspeld is? Het antwoord is natuurlijk 'ja'.
De verkoop van luxe producten volgt de economische trend en dus kun je 'voorspellen' hoe het met LMVH zal gaan. In het nieuwsarchief van de BBC is dit proces te volgen.
Van winstwaarschuwing, tot voorzichtige opleving, naar verdere groei en uiteindelijk de juichstemming van nu.
De analisten trekken hun voorspellingen mooie kleren aan om het minder een open deur te laten zijn: 'mensen reizen weer meer per vliegtuig en dus gaat het goed met LMVH die veel op vliegvelden verkoopt'... 'mensen willen graag een beetje leven als de sterren'... de analisten worden valsspelende trendwatchers.
Echte trendwatchers durven echte voorspellingen te doen. Zie bijvoorbeeld de site van culinaire trendwatcher Anneke Ammerlaan.
Zij voorspelde eind vorig jaar voor 2006 o.a.: vers fruit de plaats van sapjes uit het koelvak; boter op brood i.p.v. olijfolie, losse thee i.p.v. zakjesthee, Frans brood i.p.v. ciabatta en in het algemeen pure smaken i.p.v. extreme ingrediënten.
Dit zijn voorspellingen die ook anders kunnen uitpakken: overal zie je nu bijvoorbeeld focaccia in plaats van ciabatta.
En Ammerlaan voorspelde geen voorspelbare luxe. Geen Moët, geen Hennessy.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid