'Social media strategie kan merkwaarde verhogen'


Een goede social media strategie kan de merkwaarde van een onderneming aanzienlijk kan verhogen. Zo blijkt uit onderzoek van NIBAA Institute Utrecht.
Voorwaarde is echter dat de social media strategie goed in lijn moet worden gebracht met de bestaande bedrijfsstrategie. Social media dient volgens de onderzoekers met een langetermijnvisie benaderd te worden en structureel ingebed te worden in alle bedrijfsprocessen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Starbucks laat volgens NIBAA zien hoe het niet moet. Zij wisten vorig jaar hun imago een flinke ‘boost’ te geven door de inzet van diverse social media, maar werden vervolgens hard met de neus op de feiten gedrukt toen de nieuwe Interbrand-lijst
uitkwam. Er werd vrijwel geen financiële waarde toegevoegd aan het merk. De reden hiervan was dat de online gedane beloftes aan de klant intern niet waargemaakt konden worden.
Een andere voorwaarde voor succes is dat de branche waarin men actief is, social media als belangrijk ervaart. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat Ebay, Google en Apple hoog scoren op ‘social media presence’ (in internationale waarderingslijsten). Deze branches kunnen simpelweg niet bestaan zonder social media en internet, omdat hun merkwaarde voor een groot deel hierdoor wordt bepaald.
Desondanks blijft ‘online presence’ voor elke organisatie belangrijk. Interbrand heeft dit onlangs dan ook opgenomen als ‘nieuw’ criterium in haar waarderingsmethode van de meest sterke merken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid