Overslaan en naar de inhoud gaan

Reed Elsevier wil geld ophalen

Uitgever Reed Elsevier wil nieuwe aandelen uitgeven om zijn torenhoge schuld te verminderen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het concern wil in totaal tot bijna 110 miljoen aandelen uitgeven, ofwel 9,9 procent van het totale aandelenkapitaal. Reed Elsevier kampt met een enorme schuld van 6 miljard euro sinds de aankoop van informatieconcern Choicepoint. Bovendien heeft Reed Elsevier last van een terugloop aan advertentie- en promotionele inkomsten.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe bestuursvoorzitter Ian Smith zei geen lichtpuntjes te hebben gezien in het afgelopen halfjaar. De resultaten blijven onder druk staan in 2009. 'De verhouding tussen bedrijfsresultaat en schuld is nu erg hoog. Die staat op 3,6, terwijl we mikken op een ratio tussen 2 en 3', zegt Smith. Om de schuld te verminderen, wilde Reed Elsevier het onderdeel Reed Business Informatie (RBI), waartoe de bladen Elsevier en FEM Business behoren, van de hand doen. Maar dat mislukte door de slechte marktomstandigheden. De verkoop van RBI als geheel is nu volledig van de baan.

Wel wil het bedrijf verschillende minder rendabele onderdelen verkopen. Zo heeft het bedrijf de Amerikaanse vakbladen die gratis worden verspreid onder een bepaalde doelgroep, in de etalage gezet. Smith zei niet hoeveel de verkoop moet opbrengen. 'We nemen wat we kunnen krijgen', aldus de topman.

De Nederlandse bladen staan voorlopig niet op de verkooplijst. 'In Nederland doen de bladen het niet zo slecht, omdat abonnees trouw zijn. We moeten gewoon een manier vinden om aansluiting te houden met de digitale wereld.'

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in