Overslaan en naar de inhoud gaan

Red Bull mag 'blauw-zilver' niet als merk registreren

De kleurencombinatie blauw en zilver is niet exclusief voor Red Bull, bepaalt het Europees Hof van Justitie.
Red Bull
Red Bull

Frisdrankenfabrikant Red Bull kan geen exclusief recht doen gelden op reclame-uitingen of verpakkingen met de kleurencombinatie blauw en zilver, de vaste kleuren van het merk. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bepaald.

related partner content for mobile comes here

Het verzoek van Red Bull uit 2002 om de kleuren blauw en zilver als merk te registreren, was achtereenvolgens door het Europees Merkenbureau en het Gerecht van de Europese Unie afgewezen. Het Oostenrijkse bedrijf ging daartegen in beroep, maar heeft nu in laatste instantie ook bij het Europees Hof nul op het rekest gekregen.

In de aanvraag ging het om alle mogelijke combinaties van de twee kleuren, waarbij elke kleur 50 procent omvat. Maar daarmee zou het voor andere bedrijven vrijwel onmogelijk zijn die kleurencombinatie nog te gebruiken. Een reclamebureau had daartegen een zaak aangespannen.

Het verzoek van Red Bull was onvoldoende "onderscheidend", zo bepaalden Merkenbureau en Gerecht al eerder. In zijn algemeenheid kunnen kleuren niet als merk worden geregistreerd, tenzij die overduidelijk op een tevoren bepaalde en duurzame wijze met elkaar verbonden zijn. Dat was bij de aanvraag van Red Bull niet het geval.

Bron: ANP 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in