Overslaan en naar de inhoud gaan

Promotieonderzoek: Succes Pim Fortuyn vooral door media

De populariteit van Pim Fortuyn werd groter door de prominente berichtgeving in de media dan door de unieke persoonlijke eigenschappen van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De spectaculaire Fortuyn-revolte in 2002 lijkt achteraf bijna onvermijdelijk, zo constateert Muis. Nu, tien jaar later, is er nauwelijks wetenschappelijke of publieke discussie meer over de dieperliggende oorzaak van deze politieke aardverschuiving: er bestond al lange tijd een aanzienlijk 'electoraal gat' op rechts. Muis onderzocht waarom de opkomst van Pim Fortuyn dan toch zo plotseling en onverwacht kwam.

related partner content for mobile comes here

Vaak worden opvallende successen van rechts-populistische partijen toegeschreven aan de unieke en uitzonderlijke persoonlijke eigenschappen van de partij leiders. Op basis van opiniepeilingen en een inhoudsanalyse van mediaberichtgeving laat Muis zien dat Fortuyns carrière juist eerder door de reacties van alle betrokkenen in een stroomversnelling raakte. Een stroom aan publiciteit leidde tot meer populariteit bij de kiezers en gunstige opiniepeilingen zorgden er op hun beurt voor dat Fortuyn zijn standpunten vaker voor het voetlicht kon brengen. Zulke zichzelf versterkende sneeuwbaleffecten in het mediadebat verklaren volgens de promovendus waarom de politieke verhoudingen tegenwoordig minder stabiel lijken en opeens op drift kunnen raken.

Waarom werd deze 'electorale niche' niet eerder door een andere partij verzilverd? Simulatiemodellen waarmee de politieke geschiedenis kan worden 'teruggedraaid' tonen aan dat elke politieke nieuwkomer, die zich op basis van feedback zou aanpassen, bij een Fortuynistisch programma zou zijn aanbeland.
Muis concludeert echter dat Fortuyn een doorsnee partijleider was, in die zin dat hij zijn politieke standpunten niet continu aanpaste onder invloed van schommelingen in de peilingen of ups-and-downs in de mediaberichtgeving. Ideologische inflexibiliteit van politieke partijen zorgt er volgens Muis voor dat onvrede onder kiezers vaak niet geleidelijk maar abrupt tot uiting komt. Dat gebeurt pas wanneer een nieuwkomer erin slaagt om het politieke toneel te betreden.

Het onderzoek:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in