Europa, doe wat aan je marketing
Sandra Phlippen vatte het bij Buitenhof puntig samen: het is uit tussen Europa en Amerika. Hoewel liefdesverdriet nooit leuk is, Trump vastbesloten lijkt het ons zo lastig als mogelijk te maken en de rijkste man op aarde heeft besloten zich actief met onze politiek te bemoeien, biedt ook deze break-up kansen. Want net als na elke relatie zullen we ook nu opnieuw moeten definiëren wie we zijn en hoe we willen dat de wereld naar ons kijkt. En daar kunnen merken een grotere rol in spelen dan je misschien denkt.
Laat ik beginnen met een disclaimer. Ik ben een linkse jongen en draag project Europa een warm hart toe. Dankzij Hollywood, de Amerikaanse muziekindustrie en bedrijven als Meta en Netflix worden we echter al decennia lang overspoeld met the american way of living. Hoewel ik je de data schuldig moet blijven lijkt het soms alsof de meesten van ons meer over de VS weten dan over onze eigen buurlanden.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaNu de American Dream voor ons in Europa mogelijk lijkt te veranderen in een American Nightmare is het een goed moment om onze eigen Europese cultuur meer te omarmen en vorm te geven. Europa en haar markt is cruciaal voor onze welvaart, veiligheid en de rol die we in de wereld spelen. Haar marketing daarentegen ontstijgt nauwelijks het niveau van een willekeurig gehucht ergens in het achterland. Doodzonde, niet op de laatste plaats omdat ons continent fundamenteel is geweest voor de ontwikkeling van veel kunst, muziek en daarmee cultuur waar met name in Amerika op voortgeborduurd is.
We mogen als Europa dus best wat chauvinistischer zijn. Aangezien merken een grote rol spelen in onze cultuur hebben wij de mogelijkheid - en misschien zelfs de verantwoordelijkheid - hier een bijdrage aan te leveren. Don’t get me wrong - we hoeven niet met Europese vlaggen te zwaaien of The Anthem of Europe onder een Youtube pre-roll te zetten. Wel kunnen we bewuster bezig zijn om de gedeelde cultuur binnen Europa te laten zien. Al is het maar door te kiezen voor bijvoorbeeld een Europese artiest, bekende acteur of één van de bijna oneindige, kenmerkende en schitterende locaties die ons continent rijk is. Want hoe simpel ook - het begint met wat we elke dag zien op onze telefoon, tv en abri’s op straat. En daarmee begint het dus voor een deel ook bij ons: adverteerders en bureaus.
Hoewel ik heus geloof dat onze band met Amerika over een aantal jaar - gelukkig - nog steeds hecht zal zijn en dat we cultureel gezien naar Amerika zullen blijven kijken, denk ik dat een sterker zelfbeeld van wie wij als Europa zijn verre van een overbodige luxe is. Want onbekend maakt onbemind - maar gelukkig is het tegenovergestelde meestal ook waar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid