Overslaan en naar de inhoud gaan

Het geheim van Heineken

Wat hebben Nokia, Heineken, Ikea en Starbucks gemeen behalve marktleiderschap in hun business? Het geheim zit hem in de focus en het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Je bouwt een merk door de focus te vernauwen’, meent Ries die onlangs sprak op de IESE Business School, Navarra. Waar andere merken diversificeren en op die manier hun merk verwateren, winnen merken die een duidelijke focus hebben juist aan kracht. Zo nam Marlboro al in de jaren 50 de beslissing om zich tot één specifiek merkimago te beperken. In de eerste reclamecampagne werd nog met vier verschillende beelden gewerkt: een cowboy, een bouwvakker, een zeeman en een houthakker. De cowboy kreeg de meest positieve respons, waarna rigoureus voor dit beeld werd gekozen - met het bekende succes.

related partner content for mobile comes here

Ook andere sterke merken hebben voor de route van het eenduidige beeld gekozen, zoals bijvoorbeeld Heineken. Door niet, zoals sommige concurrenten, een allesomvattende drankenfabrikant te willen worden, is Heineken erin geslaagd de tweede bierfabrikant wereldwijd te worden, direct na het Amerikaanse Anheuser-Busch.

Overigens, zegt Ries, is het niet verkeerd om verschillende producten te hebben - als je maar merkfocus hebt. Wal-Mart is daarvan een goed voorbeeld. Het verkoopt duizenden producten maar heeft een krachtige focus: goedkoop.

Het zit hem ook niet in het besteden van miljoenen marketingdollars. Dat doet Chevrolet (764.000.000 dollar in 2001) - maar ondertussen is het aantal verkochte auto’s in Amerika gedaald van 1,7 mijoen naar 800.000.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in