Overslaan en naar de inhoud gaan

[Groeiversnellers II] Beate van Dongen: ‘KLM móet ook bezig zijn met nieuwe businessmodellen’

Vier experts geven advies voor een goede eindsprint in het vierde kwartaal. Deel II: Beate Van Dongen Crombags, partner bij EY VODW.
Beate van Dongen Crombags
Beate van Dongen Crombags
© VODW-EY
Beate van Dongen Crombags
Beate van Dongen Crombags
© VODW-EY

Beate Van Dongen Crombags, partner bij EY VODW en gespecialiseerd in digitale transformatie, is verheugd over de ontwikkelingen die er zonder corona niet waren geweest. ‘De snelkookpan en de stresstest die covid-19 is, heeft geleid tot innovatie op topsnelheid, omdat het niet anders kón.’ De opdracht waar merken, bedrijven en organisaties nu voor staan, is minstens zo ingrijpend. Er moet afscheid genomen worden van het ‘oude vertrouwde’.  

related partner content for mobile comes here

Economisch drama

Net als Fons van Dyck (later in deze serie), is de termijn volgens Van Dongen Crombags wat kort om het economische drama dat veel merken doormaken in het laatste kwartaal nog te beperken. Wel moeten ze aan de slag met twee urgente taken.  

De eerste is: verdere digitalisering. ‘De adoptie van het digitale is enorm toegenomen. Veel consumenten hebben noodgedwongen ontdekt hoe eenvoudig het is en daarmee is de bereidheid om het te omarmen vergroot. Dat gaat nooit meer weg.’ Krijg je dat in een kwartaal voor elkaar? Natuurlijk niet. Maar wel nú beginnen, en anders nú verder ontwikkelen. ‘Zeker mensen met een verminderd doe-vermogen (senioren en anderen die minder digi-savvy zijn, red.), moet je door de online klantreis heen kunnen leiden. Het moet allemaal nog simpeler, nog intuïtiever.’ De uitdaging is wel hoe je dat doet met behoud van merkonderscheid. ‘Daar kan je offline veel in doen, maar de oplossing ligt niet in het massaal inrichten van flagship-stores. Het onderscheid moet in elk contact zitten, júist ook digitaal.’

‘Het onderscheid moet in elk contact zitten, júist ook digitaal’

Gemeenplaats

En dan die tweede urgente taak. ‘Nadenken over businessmodellen van de toekomst.’ Van Dongen Crombags zei al dat ze covid-19 ziet als de katalysator van verandering. ‘De vraag is hoe je als merk in de toekomst duurzaam toegevoegde waarde denkt toe te kunnen voegen. Wat verandert er bij je klanten? In de foodsector zien we bijvoorbeeld dat de manier waarop we eten op tafel krijgen razendsnel verandert, met HelloFresh in de lead.’  
 
Of ‘nieuwe businessmodellen’ als een gemeenplaats klinkt? Ja nogal, maar toch is Van Dongen Crombags er niet zo zeker van of dat nou gebeurt. Veel bedrijven kijken teveel naar waar de omzet vandáág vandaan komt en niet over tien jaar. Duurzaamheid is daar volgens haar een cruciaal onderdeel in. Het besef dat we de wereld naar de ratsmodee aan het helpen zijn wordt steeds groter. ‘Ja natúúrlijk moet ook KLM bezig zijn met businessmodellen van de toekomst. Misschien is het wel “oud denken” om te zeggen dat KLM in de markt van de luchtvaart zit. Het zou ook kunnen evolueren naar een merk dat mensen bij elkaar brengt.’

Oude vertrouwde

Geen makkelijke opgave, realiseert Van Dongen Crombags zich, het is al te comfortabel om vast te houden aan bestaande producten en diensten, machtsstructuren, afdelingen en budgetten. ‘Het vergt leiderschap om een nieuw spoor naast een oud spoor te leggen, je gaat er immers niet meteen veel geld mee verdienen. Toch moeten marketeers het uit hun hoofd laten om alles te blijven doen zoals ze het altijd deden. Durf afscheid te nemen van het oude vertrouwde. Bedrijven die dat kunnen, maken straks het verschil.’

Lees ook[Groeiversnellers I] Marcel van Zwieten: 'Je hoeft alleen maar te luisteren'
Lees ook[Groeiversnellers III] 'Verander niet steeds van koers, dan maak je nooit tractie'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Andy Mosmans

Digitalisering met behoud van merkonderscheid en nieuwe duurzame business modellen. Afscheid nemen van het oude vertrouwde. Topadvies. Daar zullen ze bij KLM blij mee zijn en dat ze daar zelf nog niet aan gedacht hebben ?

Ronald Pont

Zonder klanten implodeert de business en zonder business implodeert het vertrouwen. Waardoor KLM in rap tempo verzwakt en het merk vanuit negatieve sentimenten moet opboksen tegen vier miljard staatssteun en lastige belangen in moeilijke saneringen. Wie onder dergelijke omstandigheden de verkeerde dingen zegt of naar voren brengt verliest gezag ...

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in