Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen misbruik machtspositie TNT

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft geen aanwijzingen dat postbedrijf TNT misbruik maakt van zijn dominante positie op de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er was geklaagd bij de NMa dat TNT de markt zou frustreren met zogenoemde roofprijzen, ofwel het aanbieden van poststukken beneden de kostprijs. Volgens de klager, die niet bij naam wordt genoemd, zou TNT dat doen zijn dochterbedrijf Netwerk VSP. Een deel van de post van dit bedrijf wordt via het netwerk van TNT bezorgd. De extra kosten voor deze bezorging zijn daardoor heel laag, omdat de postbodes van TNT toch al hun rondes lopen.

related partner content for mobile comes here

'Deze (gedeeltelijke) uitbesteding van poststukken door Netwerk VSP aan TNT is op basis van de mededingingswet alleen verboden indien er sprake is van roofprijzen. Hiervan is niet gebleken', meldt de NMa. Lage prijzen hoeven volgens de toezichthouder niet altijd te wijzen op roofprijzen, maar zijn vaak onderdeel van een concurrerende markt, waar de consument van profiteert.

De NMa heeft voor de klacht naar ongeoorloofde prijsvorming gegevens verzameld over 2007 tot halverwege 2009.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in