Er kunnen niet genoeg prijzen zijn voor innovaties.
De kracht van innovatie helpt ons om de volgende fase in ons vakgebied binnen te gaan. Ik hoor vaak het verwijt dat de communicatie-branche uiterst conservatief is. Is dat zo? De vernieuwing, het eigen initiatief, het risico nemen, de klanten en partners zo bewegen om eens buiten de box te doen: vechten we daar genoeg voor? Of zijn we te druk met elkaar te bevechten om van de steeds veranderende taart een groot stuk te krijgen?
Natuurlijk zitten bureaus vaak in de tang van het contract met de klant, waardoor risicovollere budgets al gauw worden weggesneden. Of is de relatie niet gelijkwaardig genoeg en wordt tegenspraak gek genoeg niet met applaus ontvangen. Regelde je vroeger nog een speelbudget om ruimte te creëren, nu kijkt de inkoopafdeling verbaast als je het voorstelt. Maar als je handig bent, regel je dat op een andere manier. Ook daar zit vernieuwing en ondernemerschap. Het begint natuurlijk bij je eigen mentaliteit, passie en lef. Als je eenmaal die kick hebt ervaren van het andersom doen, buiten de lijntjes te ondernemen om daarmee je klant, je zakenpartner, te verrassen, dan heb je de gewoonte snel te pakken. Dan kan je daar niet meer mee stoppen, het werkt verslavend en bouwt, uiteindelijk, waardevolle klantrelaties. Want succesvolle innovaties hebben een hoog doorkwekgehalte en bouwen het merk op onderscheidende wijze.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet is daarom heel belangrijk als je eens per jaar jezelf kan laten zien met die geweldige case. In de drukte van alledag even stilstaan om met elkaar goed na te denken: wat kunnen we insturen en wat niet? Het werkt motiverend voor het team. Waar zijn we innovatief uitgeblonken vorig jaar? En waarom wel of niet? Het is waardevol om die case bewust weer te beleven en uit te schrijven. Het insturen gaat niet alleen over winnen of je eigen PR, maar het werkt voor de trots van je (toekomstige) collega’s en je klanten. Bovenal: het geeft je een gelegenheid om een inspiratiebron te zijn voor anderen. Of is dat in ons doe-nou-maar-normaal-dan-doe-je-gek-genoeg-landje te positief?
Dit jaar heeft de Van Speijk Prijs een prachtig platform gemaakt waarop je je case kunt laten zien. Jan van Speijk was een beroemde zeevaarder en had een enorme toewijding aan zijn doel. Hij was bereid de tot dan toe heersende spelregels te veranderen zelfs als hij dat met zijn leven moest bekopen, de hoogst mogelijke prijs. Zijn naam wordt geassocieerd met non-conformistisch gedrag en onconventionele oplossingen.
Herken je je in hem en heb je een fantastische communicatie-innovatiecase? Meld je dan aan op de website: www.innovatie.adformatie.nl Er kunnen maximaal 100 innovaties aangemeld worden en 15 gaan er door naar de live pitches op MarCom.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid