Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne voor jongeren over gezond en veilig sporten

Vandaag is de nieuwe campagne van NOC*NSF en Consument en Veiligheid van start gegaan tijdens een symposium van de koepelorganisatie van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De nieuwe campagnematerialen worden vandaag tijdens een symposium van de NFWS, de koepelorganisatie van trainers overhandigd aan ex-bondscoach en topvolleybaltrainer Toon Gerbrands.

related partner content for mobile comes here

De campagne maakt deel uit van een meerjarencampagne gericht op jongeren in de leeftijd van 14 tot en met 18 jaar. Het doel van de campagne is om jongeren bewust te maken van blessure preventieve maatregelen. Jongeren zullen in hun sportvereniging door middel van affiches en ansichtkaarten, artikelen in het clubblad en prijsvragen worden geconfronteerd met de campagne. Voor trainers is een belangrijke rol weggelegd in de campagne; zij staan immers in direct contact met de sportende jeugd. Voor trainers is dan ook een aparte website en een trainersgids ontwikkeld met praktische tips over blessurepreventie.

Dit jaar staan de thema’s Eerste Hulp bij Sport Ongevallen, Fair Play en sportschoenen centraal in de campagne. Deze maatregelen zijn gekozen op basis van beleidskeuzes van het ministerie van VWS, op basis van actuele issues in de sportwereld en op basis van effectiviteit van blessurepreventieve maatregelen.

In het verlengde van de campagne wordt de ‘EHBSO teamkit’ geïntroduceerd die in samenwerking met Utermöhlen is ontwikkeld. Deze kit bevat de meest noodzakelijke EHBSO-materialen en is bedoeld voor trainers of begeleiders.

De campagne maakt deel uit van het programma Sport Blessure Vrij, een initiatief van NOC*NSF en Consument en Veiligheid. Vanaf 1988 worden er in dit programma activiteiten ontwikkeld met het doel om het aantal, de ernst en de gevolgen van sportblessures terug te dringen. De activiteiten zijn gericht op sporters en op het intermediaire kader, zoals bonden, verenigingen en trainers. Eind 2003 wordt het programma aan de hand van ongevallenregistratie geëvalueerd.

Sportongevallen komen veel voor bij jongeren. 42 Procent van alle 160.000 behandelingen op een Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) na een sportongeval komt voor rekening van jongeren in de leeftijd tot 20 jaar. Van deze slachtoffers zijn er 27.000 in de leeftijd van 14 tot en met 18 jaar. Dat zijn er bijna 75 per dag. Drie procent wordt in een ziekenhuis opgenomen. De direct medische kosten bedragen jaarlijks 11 miljoen euro.

Gunstig is dat het aantal SEH-behandelingen als gevolg van een sportblessure bij jongeren in de leeftijd van 14 tot en met 18 jaar de afgelopen jaren met 20 procent is gedaald. Mogelijke oorzaken voor deze daling zijn de verbetering van de clubmedische begeleiding, effectief preventiebeleid en de veranderende spelregels.

Ondanks deze ontwikkeling blijft het nodig om sportblessures bij jongeren te verminderen. Deze aanpak sluit ook aan op het beleid van het ministerie van VWS dat naast bewegingsstimulering ook prioriteit geeft aan vermindering van de negatieve effecten van sportbeoefening, waaronder preventie van sportblessures.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in