Bedrijven zetten mobiel vooral voor efficiëntie in
Mobiel werken is cruciaal geworden voor veel organisaties
- 44% van de voorlopers in mobiele technologie geven aan dat het buiten kantoor laten werken van werknemers cruciaal is;
- De helft van de organisaties ziet een toename van 10% in de productiviteit van werknemers door het gebruik van mobiele technologie.
- De komende drie jaar verwacht veertig procent van de bedrijven een toename in de productiviteit van 10% - 20% van hun mobiele medewerkers. Zo’n 36% verwacht dat dit meer dan twintig procent zal zijn.
De populairste vormen van mobiel werken zijn:
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu- Toegang tot e-mail (62% via smartphone, 38% via tablet);
- Samenwerken met collega’s en projectmanagement (25% via smartphone);
- Videoconferences (30% via smartphone, 33% via tablet).
Liever niet: 'Bring your own device'
Veel bedrijven zien het werken op een eigen mobiele devices ( ook wel bekend als: Bring Your Own Device (BYOD) als een last. Meer dat 60% van de bedrijven die succesvol zijn in het werken met mobiele technologie ondersteunen BYOD juist als onderdeel van hun strategie. Een internationale bank die medewerkers via hun eigen smartphones en tablets toegang gaf tot haar applicaties zag de verkopen binnen een maand toenemen. Deze BYOD-aanpak zorgde voor een return on investment van 108%.
Smartphones, tablets en mobiele toepassingen laten zien dat mobiele technologie hard bezig is traditionele businessmodellen overhoop te gooien. 80% van de organisaties geeft aan dat de manier waarop ze zaken doen fundamenteel verandert door de opkomst van mobiele technologie. Zo heeft WhatsApp het traditionele verdienmodel van telecombedrijven in korte tijd radicaal veranderd door de verschuiving van de betaalde SMS naar gratis chatten. Toch heeft minder dan de helft van de ondervraagde organisaties een uitgebreide mobiele strategie ontwikkeld om met deze veranderingen om te gaan.
Tesco
Een succesvol voorbeeld van het inzetten van mobiele technologie is Homeplus, een Zuid- Koreaanse dochter van supermarktketen Tesco. Zij ontwikkelden een virtuele winkelstraat op een treinperron. Wachtende reizigerskunnen hier via een mobiele app boodschappen doen terwijl ze wachten. Binnen een aantal uur worden deze thuisbezorg, met als resultaat dat de online verkopen met 130% stegen in drie maanden.
Mobile niet altijd hét marketing kanaal
Mobiele technologie heeft een enorme impact op het dagelijkse leven van consumenten. Opvallend genoeg wordt mobiel door minder dan de helft van bedrijven gezien als marketingkanaal dat bijdraagt aan de omzet. De oorzaak lijkt te zijn dat de helft van de organisaties grote moeite heeft om te begrijpen hoe consumenten omgaan met mobiele technologie.
Big Data
Organisaties worstelen om goede inzichten te halen uit de data die mobiele consumenten genereren. Sensoren in mobiele apparaten zoals horloges, auto´s, medische apparatuur en thermostaten, en zelfs brillen zoals Google Glass, zullen de komende jaren de nieuwe bronnen van ´big data´ en inzicht in het gedrag van consumenten worden. Deze ‘grondstof´ zal een cruciale bijdrage leveren om nieuwe diensten en inkomstenbronnen voor bedrijven te creëren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid