Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple trekt weer eens ten strijde om zijn logo te verdedigen

Apple heeft in de VS oppositie ingediend tegen een aanvraag tot merkregistratie van het peer-logo van een kook- en recepten-app.
Niet vergelijken
Niet vergelijken
© Prepear versus Apple
Niet vergelijken
Niet vergelijken
© Prepear versus Apple

In de Verenigde Staten heeft Apple oppositie ingediend tegen een aanvraag tot merkregistratie van het logo van een peer door de kook- en recepten-app Prepear. Volgens Apple roept het minimalistische ‘fruit design’-logo van Prepear de gedachten op aan het logo van Apple.

related partner content for mobile comes here

Veel conflicten

Het is niet de eerste keer dat Apple ten strijde trekt om zijn logo te verdedigen. Het bedrijf voerde de afgelopen 10 jaar een groot aan juridische procedures tegen merken waarvan Apple vindt dat ze te dicht in de buurt bij het Apple-logo komen. Hoewel sommige claims van Apple nogal overdreven lijken, blijkt uit onderzoek in de Europese jurisprudentie dat Apple toch opvallend vaak aan het langste eind trekt. Dat het Apple-logo één van de bekendste merken ter wereld is, speelt daarbij natuurlijk een belangrijke rol.

You win some

Onderstaande logo’s werden allemaal verboden of kregen een hele beperkte Europese registratie vanwege de gelijkenis met het Apple logo.

Hier won Apple van
Hier won Apple van Bron: onderzoek Chiever augustus 2020

You lose some

Maar Apple verliest ook wel eens. Hieronder ziet u wat merken die Apple niet wist te stoppen.

Apple verloor van...
Apple verloor van... Bron: onderzoek Chiever augustus 2020

En het Prepear-logo?

En hoe zal het dan aflopen in dat conflict over het Prepear-logo? Mijn inschatting is dat Apple dat niet gaat redden. Waarom?

En nu?
En nu? Via Chiever

1. Een appel is geen peer en Apple heeft geen fruitschaalmonopolie

2. Het kenmerkende hapje op rechts ontbreekt

3. Het gaat hier om een recepten-app. De producten en diensten van Apple hebben niets te maken met culinaire zaken of recepten

 

Bas Kist - Merkenbureau Chiever

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in