Overslaan en naar de inhoud gaan

Zilveren Kruis heeft met goede 'sociale' voornemens prima PR-haakje te pakken

Zorgverzekeraar gaat in op gezondheid en de beste wensen voor een ander
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Zilveren Kruis heeft een aardig haakje voor publiciteit in de decembermaand te pakken: de goede voornemens.

related partner content for mobile comes here

Iedereen heeft ze, maar ook hier is het individualisme wat doorgeslagen. Onze goede wensen betreffen vooral onszelf. De top-3 voor het komende jaar: ‘meer sporten en bewegen’, ‘gezond(er) leven en eten’ en ‘zelfontwikkeling’.

Driekwart voornemens voor onszelf

In 67 procent van de gevallen zijn onze voornemens vandaag de dag individualistisch van aard, liet Zilveren Kruis onderzoeken door Kantar Public (voorheen TNS Nipo), voor de marketingcampagne ‘Op naar een beter 2017’. 

Vroeger gingen Nederlanders het nieuwe jaar veel meer met sociale voornemens in, gericht op partner en kinderen, stelt de zorgverzekeraar in een persbericht. Terwijl sociale interactie juist grote invloed heeft op de gezondheid. Dat wil Zilveren Kruis weer op de kaart zetten.

Drie jaar slecht eten

‘Drie jaar geen sociaal contact is ongezonder dan drie jaar slecht eten’, aldus Beate Volker, hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam, in het persbericht van Zilveren Kruis. De verzekeraar wil Nederlanders hier bewust van maken en hen stimuleren om naast gezonde individuele voornemens, ook met sociale voornemens 2017 in te gaan.

Bloeddruk

Investeren in de mensen in je buurt en contact met partner, familie of vrienden draagt bij aan een goede gezondheid. Volker: ‘Samen staan we letterlijk sterk. We voelen ons fijner en zijn ook gezonder. Sociaal contact is goed voor de bloeddruk en het afweersysteem en daarnaast werkt het stress verlagend.’

Individualisering

Nederlanders zijn zich hier maar beperkt van bewust, blijkt uit het onderzoek van Zilveren Kruis. Volker: ‘Dit is opvallend. Er zijn legio onderzoeken waaruit blijkt dat sociale contacten zeer belangrijk zijn. De bevinding dat mensen zich niet bewust zijn van de waarde van sociale contacten is een gevolg van de vergevorderde individualisering. Voornemens voor het nieuwe jaar richten thans zich meer op het ‘momentje voor jezelf’ dan op contact met anderen. Hier valt nog veel te halen voor een gezonder Nederland.’

Sociale voornemens die Zilveren Kruis suggereert voor een beter 2017:

1. Investeer in je sociale omgeving zoals je buren. ‘Het draagt bij aan een betere bloeddruk en afweersysteem.’ Edwin Boezeman, sociaal- en organisatiepsycholoog aan de Universiteit van Leiden.

2. Besteed gerichte aandacht aan je kinderen en partner. ‘Dit is belangrijk voor hun sociale en emotionele ontwikkeling en daarmee voor hun gezondheid.’ Rien van IJzendoorn, hoogleraar gezinspedagogiek aan de Universiteit Leiden.

3. Laat social media face-to-face contact niet vervangen. ‘Gebruik het als extra contactmoment.’ Beate Volker, hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam.

De publiciteitscampagne is opgezet in samenwerking met Het PR Bureau.

Op de foto: kerstlunch voor daklozen, georganiseerd door het Leger des Heils. Credits: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in