Waarom zorginstellingen worstelen met sociale media


Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Both Social en de universiteit Twente.Zorginstellingen maken weinig tot geen gebruik van sociale media om nieuwe cliënten te werven. Dit terwijl bijvoorbeeld op Facebook het aantal jongere gebruikers momenteel daalt en het aantal oudere gebruikers stijgt. De doelgroep van zorginstellingen bevindt zich derhalve steeds meer op Facebook en andere sociale media.
Bedreigingen
Dat zorginstellingen worstelen met sociale media blijkt uit het ontbreken van visie en strategie rondom sociale media in de onderzochte instellingen. Ook zien de instellingen veel bedreigingen bij het gebruik van sociale media. Zo is er te weinig tijd om de verschillende socialmediakanalen te onderhouden. Men ziet het onderhouden als een volwaardige taak, terwijl hier niet altijd iemand voor is aangesteld. Ook worden negatieve reacties op sociale media soms gezien als een bedreiging – hoewel andere instellingen deze reacties juist zien als een kans om bijvoorbeeld hun service te verbeteren. Tot slot weten de zorginstellingen niet altijd welke informatie ze op de verschillende socialmediakanalen moeten delen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Thuiszorg
Het belang van sociale media komt ook voort uit recente ontwikkelingen in de zorg. Er vindt een verschuiving plaats van verzorging in tehuizen naar verzorging via thuiszorg. Hierdoor wordt het voor zorginstellingen belangrijker zich goed te profileren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid