Overslaan en naar de inhoud gaan

Volume Coca-Cola stijgt met 2 procent, maar valuta-effect doet omzet dalen

Frisdrankproducent Coca-Cola heeft de omzet in het eerste kwartaal met 4 procent zien dalen tot 10,3 miljard dollar (ruim 9 miljard euro).
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat kwam vooral door de sterke dollar, die de opbrengsten buiten de Verenigde Staten drukte. Zonder dat effect zou de omzet met 2 procent zijn toegenomen, net zo sterk als de hoeveelheid verkochte frisdrank.

related partner content for mobile comes here

Coca-Cola had met name in Latijns-Amerika veel last van nadelige valuta-effecten. De omzet daalde daar met 12 procent, terwijl die bij gelijke wisselkoersen met datzelfde percentage zou zijn toegenomen. In Europa was sprake van een lichte daling van de opbrengsten. In eigen land realiseerde het bedrijf een bescheiden groei.

De Amerikaanse frisdrankmaker, die ook eigenaar is van merken als Fanta, Sprite, Aquarius en Minute Maid, rapporteerde woensdag een nettowinst van 1,5 miljard dollar. Dat is 5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Die daling werd mede veroorzaakt door reorganisatiekosten. Geschoond voor eenmalige effecten nam de winst eveneens af, maar wat minder sterk dan analisten gemiddeld hadden voorspeld.

Coca-Cola kampt al langer met een teruglopende omzet. In twaalf van de laatste dertien kwartalen daalden de opbrengsten. Daarbij speelde ook mee dat steeds meer mensen suikerrijke en koolzuurhoudende dranken links laten liggen. De laatste tijd slaagt het bedrijf er wel beter in consumenten te verleiden met gezondere alternatieven.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in