Vismarkt groeit sterk


Omzet en volume van vis, schelp- en schaaldieren maken een "uitzonderlijke toename" door, meldt het Nederlands Visbureau blij. Ik heb echter het idee dat die opvallende groei niet zozeer door de inspanningen van het Nederlands Visbureau is veroorzaakt.
Er zijn namelijk weinig collectieve promotie-organisaties die behoudender zijn dan het Nederlands Visbureau. Vreemder nog: de hele branche lijkt communicatief muurvast te zitten. Haring wordt hier en daar zelfs nog steeds per houten kar met zure bommen verkocht en bij de viskraam kun je hooguit een gratis receptenfoldertje pakken en hangt er een rood-wit-blauwe vlag met "Hollandse Nieuwe". Net als zeg 20 jaar geleden. Ik zie maar twee belangrijke innovaties: meer verse vis in de supermarkt en het ontstaan, voorzichtig, van vis-fastfoodrestaurants/vishandels met snackfunctie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSToch liegen de cijfers er niet om: "De verkoop van vis zit al jaren in de lift. In 2000 verorberde een gemiddeld huishouden thuis 5,98 kilo vis. Sindsdien gingen Nederlanders steeds meer vis eten. Vorig jaar lag de consumptie al op 7,22 kilo per huishouden en 2006 wordt een nieuw recordjaar. ?We gaan richting de acht kilo", verwacht Leisink van het Nederlands Visbureau." En daarmee verkleint vis het gat met vlees bijna aanzienlijk.
Als redenen kan ik bedenken:
De voortdurende slechte pers van van vlees.
De trend om culinair meer te avonturieren.
De grote media-aandacht voor de gezondheid van visolie.
De hang naar meer dagelijkse luxe (zalm, tong en garnalen vormen de top-3).
De EKO-status van vis.
Het feit dat je met vis goed kunt lijnen/dun kunt blijven.
(Volgens HP/De Tijd laatst kiezen m.n. Amsterdamse netwerk-lunchende vrouwen, zelf een trend, steeds vaker voor vis)
Meer moslims in Nederland (vissen zijn als enige dieren halal van zichzelf).
De nog altijd matige smaak-bevrediging bij plantaardige vleesvervangers.
De ambassadeursfunctie van supermarktvis.
Vis heeft het tij mee.
Dus: waar liggen de grenzen wanneer het Nederlands Visbureau iets harder aan de kar zou trekken?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid