Overslaan en naar de inhoud gaan

'Vakgenoten!'- De Troonrede van Lot Keijzer

Lot Keijzer haakt in haar Troonrede in op de Troonrede van Jan Bouts, die pleit voor een duidelijk geformuleerd doel en koers van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lot Keijzer haakt in haar Troonrede in op de Troonrede van , die pleit voor een duidelijk geformuleerd doel en koers van Nederland. Fashion & Tech please!

related partner content for mobile comes here

Ze geeft twee voorzetten:
- Nederland positioneren als het land dat een absolute koppositie inneemt in EU in digitale ontwikkelingen en economische groei in techniek.
- Nederland positioneren als het land dat een absolute koppositie inneemt in kunst en cultuur.

Het goede nieuws: het huidige economische klimaat heeft weinig effect op online consumentenbestedingen. Deze stijgen in 2012 weer met 9 procent ten opzichte van het jaar daarvoor naar 9,8 miljard euro. Deze groei komt vooral uit een toename van productbestedingen zoals kleding. In 2013 wordt een groei van 8 procent van de online markt verwacht naar 10,5 miljard euro.

Jaarlijks wisselen er wereldwijd 6 biljoen euro’s van eigenaar via e-commerce. Europa loopt achter in deze trend, slechts 35 procent van de Europeanen heeft vertrouwen in aankopen bij een webwinkel uit een andere lidstaat, constateert de Europese Commissie. In de praktijk koopt zelfs maar 11 procent wel eens online over de grens. Het doel is het aandeel van internet in de detailhandelsverkopen en dat van de interneteconomie in het &;Europese bbp&; te verdubbelen.

Tegen 2015 zouden de online handel en -dienstverlening meer dan 20 procent van de groei en de nettobanenschepping voor hun rekening moeten nemen.
Het internet en nieuwe technologieën zouden het hart moeten zijn van Nederland van waaruit groei ontstaat in economische welvaart, productiviteit, werkgelegenheid en niet te vergeten een zeer grote additionele waarde voor consumenten met meer keuze en flexibiliteit.

Het Nederlandse beleid zou daartoe gericht moeten zijn op het stimuleren van e-commerce, technische ontwikkelingen en groei van innovatieve starters en de markt hierin- en zich minder moeten focussen op regelgeving welke deze ontwikkelingen meer in de weg staan. Voorts zouden de beleidsmakers en beslissers ‘digital savvy’ moeten zijn, om de problematieken goed te kunnen doorgronden en zo te komen met redelijke en uitvoerbare wetsvoorstellen die de digitale markten verder helpen en de consument hierin wijs maken in plaats van beschermen. Het recente proces rondom privacywetgeving en cookies is hiervan een goed voorbeeld hoe het niet moet. De Nederlandse doelen zouden de hierboven omschreven Europese ver moeten overschrijden.

Nederland positioneren als het land dat een absolute koppositie inneemt in kunst en cultuur
Kijkend naar de Nederlandse ondernemende roots, het voortgebrachte talent in bijvoorbeeld mode en het succes van onze huidige opleidingen en subsidie trends- ben ik ervan overtuigd dat Nederland hierin beleid zou moeten kunnen ontwikkelen dat vanuit een zelfvoorzienendheid en marktwerking kunst en cultuur stimuleert om mee te kunnen doen met een wereldwijd speelveld. We hebben zeer succesvolle Nederlandse mode merken en ontwerpers voortgebracht ( Victor &Rolf, Tamineau, Gstar)- het zou een mooi export item en usp zijn voor Nederland naast de eeuwenoude tulpen, kaas en recentere successen zoals dutch design en dj’s.

Om met ene luchtige toon te eindigen: het zou ons als land niet schaden als we daarbij wat kunnen gaan werken aan de stijlgevoeligheid van Nederland, de Nederlander en het Nederlandse straatbeeld. Een brainstorm om ideeën daartoe te genereren zie ik graag onder deze column in de reacties verschijnen.

Lot Keijzer is chief marketing officer van Vente-Exclusive.com

 

‘Nederland staat voor een opgave die om grote veerkracht vraagt’, sprak prinses Beatrix in haar laatste Troonrede, vorig jaar. In de weken voor de eerste Troonrede van koning Willem Alexander, dringt de vraag zich op of de veerkracht deze keer van de marketing-, communicatie en mediabranche zal moeten komen. Want de huidige crisisaanpak blinkt niet echt uit in effectiviteit en creativiteit…Dus vroegen Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie 24 experts naar hun mening over 2014. Bij welk beleid zijn onze vakgenoten -en alle andere Nederlanders- het meest gebaat?   De volgende vakgenoten leveren een bijdrage aan deze reeks columns: Ton Planken, Michiel Buitelaar, Rik Heijmen, Lot Keijzer, Julian Stevense, Reyn Jongenelen, Steven van Belleghem, Pieter Meijer, Weskley Terhaar, Betteke van Ruler, Jaap van Ginneken en Ron van der Jagt.

 

Alle troonredes leest u de komende weken terug in ons

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in