Overslaan en naar de inhoud gaan

Starbucks opent conceptstore in Amsterdam

Deze week dronk ik koffie in de allereerste Europese conceptstore van Starbucks, op het Rembrandtplein in Amsterdam. Gevestigd in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De winkel is vanaf 9 maart officieel geopend. The Bank heeft een oppervlakte van 430 vierkante meter en is daarmee de grootste Starbucks-vestiging in Europa. De Amsterdamse conceptstore is ontworpen als een theater: bezoekers kijken vanaf hun tafeltje op verschillende niveaus neer op de 17 meter lange koffiebar, waar het ‘allemaal gebeurt’. En daar blijft het niet bij, Starbucks plant de komende tijd lokale bands, poëzielezingen en andere culturele activiteiten in de conceptstore.

related partner content for mobile comes here

Liz Muller is global concept design director bij Starbucks , en heeft ook Nederlandse roots. Aan haar de taak om Starbucks' plannen voor de toekomst vorm te geven. Muller liet zich voor het design inspireren door het gebouw zelf (de originele vloeren en betonnen muren zijn gebleven, bijvoorbeeld) en de Nederlandse cultuur en geschiedenis.

Muren vol speculaasvormen en binnenbanden van fietsen. Een houten plafondsculptuur (The Skirt, bestaande ui 1876 houten blokken), ‘panties’ om de zuilen, een VOC-muurschildering. Maar ook heel veel kleine details, zoals Delftsblauwe tegeltjes en een stenen water’trog’ die ze vond in de Jordaan.
Hier kun je zelf je glaasje water tappen.
35 lokale kunstenaars en ambachtslieden hielpen mee aan het design.

De stoelen komen uit de oude bibliotheek, en uit een oude school. De verlichting is led, er wordt zuinig omgegaan met energie en water. De tafeltjes zijn gezaagd uit 1 boom. Muller:’ Alles heeft een verhaal hier, en de tafeltjes geven je ook gespreksstof: als je de ringen telt, weet je hoe oud de boom is. De boom is overigens omgewaaid, niet omgezaagd.’

De winkel wordt ook een testruimte voor exclusieve koffie, verschillende koffiebrouwmethoden en nieuw eten. Zo is er een counter waar het personeel slow pooring toepast (eigenlijk een mooi woord voor campingkoffie: zelf water door een filter gieten), en kun je kiezen voor koffie uit de . Dat is een speciaal koffiebrouwsysteem waarbij het water omhoog wordt geperst door de koffie. Het systeem is een Deense uitvinding, maar eigendom van Starbucks en voor het eerst te zien in Amsterdam.

Koffiebonen
The Bank is ook de eerste vestiging op het Europese vasteland die Starbucks Reserve® koffiebonen zal aanbieden. De aanwezige journalisten proefden onder andere Keniase en Sumatraanse bonen. De focus hier op exclusieve koffie is niet toevallig: naast het Europese hoofdkantoor is ook de koffiebranderij van Starbucks in Amsterdam gevestigd. Daarbij heeft Nederland natuurlijk een koffiecultuur, er wordt hier nog steeds ontzettend veel koffie gedronken. Alleen nog niet zo erg on-the-go. Starbucks heeft daar met deze conceptstore toch wel erg veel rekening gehouden. Het is een hangplek geworden, met kranten en tijdschriften, wifi, en heel veel stopcontacten. Het merk verwacht dat er dagelijks 700 tot 800 mensen de winkel zullen bezoeken. En dat zullen dus, als het aan Starbucks ligt, niet alleen toeristen zijn.

En dan de foodproducten. Veel broodjes, danish, en taarten. Van eieren die 3 sterren van de dierenbescherming hebben gekregen. Een hoek met verpakte sandwiches en smoothies van Innocent. Aan de wand veel mokken en Starbucks parafernalia, maar ook Italiaanse perculators, en veel pakken koffie..

Cookie-tweet
Een gimmick: de bedrijfsleider kondigt dagelijks via Twitter aan wanneer er verse Amerikaanse cookies (ook nieuw) uit de oven komen. Bij succes worden de concepten ook in de andere Starbucks-vestigingen in Europa aangeboden. In totaal worden er 16 nieuwe producten verkocht.

De conceptstore is alweer de 20e vestiging van Starbucks in Nederland. Het gaat snel, beaamt Carole Pucik, global communications manager van Starbucks: ‘ De tijd is er rijp voor, het gaat opeens heel snel. Nederlanders zijn blij met onze komst en dat merken we.’
De lagere huren van locaties zullen er waarschijnlijk ook wat mee te maken hebben, al gaf Pucik aan heel lang gezocht te hebben naar een geschikte locatie voor deze eerste conceptstore.
Maar de Amerikaanse merken weten ons land opeens weer te vinden. Apple opende kortgeleden een winkel op het Leidseplein, Subway breidt snel uit, en ook Abercrombie en Fitch in de hoofdstad. Alleen Gap ontbreekt nog…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in