‘Politieke partijen verwaarlozen online promotie’
Dat schrijft Ematters, een adviesbureau voor zoekmachinemarketing, dat een analyse heeft gedaan naar de vindbaarheid van de verschillende politieke partijen in de zogeheten organische resultaten (SEO) en gesponsorde resultaten (SEA). Zijn conclusie: politieke partijen laten een steek vallen in de online promotie.
De strijd om de stem van de kiezer vindt vooral plaats in de traditionele media, zoals print en televisie. Op televisie zitten de partijleiders te kibbelen, abri’s ‘eisen’ je stem en de gratis krant Metro was afgelopen week voorzien van een groot SP-omslag. Online wordt meestal overgeslagen, terwijl de oriëntatie voor een politieke partij veelal daar plaatsvindt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe organische vindbaarheid (SEO) van de partijwebsites is logischerwijs goed wanneer er daadwerkelijk gezocht wordt op de naam van de politieke partij, maar waarom wordt de scope niet breder getrokken, vraagt Ematters zich af. Dat kan door de standpunten van een partij om te zetten in relevante zoekwoorden waarop deze partij gevonden zou willen worden.
Daarnaast zijn voor elke type verkiezingen de websites als StemWijzer.nl populair. Goede vindbaarheid op dit type zoekwoorden zou de zwevende kiezer ertoe kunnen brengen direct naar de partijwebsite te gaan, zonder de stemwijzer te raadplegen. Op dit moment is alleen de VVD terug te vinden in de top-10 bij een zoekopdracht als ‘stemwijzer’.
Het voordeel van SEA is dat een advertentie binnen een kwartier online kan staan en direct bezoek kan genereren. Vele politieke partijen laten hier een kans liggen. Als gezocht wordt op ‘provinciale staten verkiezingen’, ‘stemwijzer’ of ‘provinciale staten’ komt alleen de PvdA veelvuldig terug.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid