Overslaan en naar de inhoud gaan

Persoonlijkheid en mediagebruik

Persoonlijkheidstrekken voorspellen vaak beter welke media iemand gebruikt dan demografische gegevens als leeftijd, inkomen en sekse.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je persoonlijkheid verraadt je mediagebruik, blijkt uit data van psychografisch onderzoeksbureau Mindset Media. In het onderzoek onder 5000 respondenten via Nielsens Online Panel werden ook demografische gegevens en gangbare doelgroeptyperingen meegenomen.

related partner content for mobile comes here

Bijvoorbeeld dat jongeren meer nieuwe media consumeren, en dat hogere inkomensgroepen vaker de krant lezen. Maar persoonlijkheid bleek mediagebruikers sterker te verenigen dan die demografische karakteristieken. Zo bleek dat mensen met veel bravoure (type eerst doen dan denken) 60 procent vaker dan gemiddeld intensief gebruikmaken van álle media.

Hetzelfde geldt voor tegendraadse, sarcastische types. Gedrag is tot in detail te koppelen aan mediakeuze. Wie in een hybride auto rijdt, kijkt bijvoorbeeld vaker tv. Als je biologische ontbijtgranen eet, ben je meestal een trouwe krantlezer. Heb je een grote muziekverzameling, dan zit je veel op internet. Kijk je veel films, dan kijk je ook veel in tijdschriften. Ben je een zapper, dan luister je bovengemiddeld vaak naar de radio. Vooral de combinatie van dit soort data en demografische kenmerken kan marketeers helpen om nog preciezer te targeten.

Bron: Advertising Age

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in