Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek PN en Clipit: Zorgverzekeraars nog lang niet ‘social’

Over zorgverzekeringen wordt heel wat afgetwitterd. Hoewel de verzekeraars zelf fanatiek bijdragen aan de buzz, gebeurt dit vaak nog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over zorgverzekeringen wordt heel wat afgetwitterd. Hoewel de verzekeraars zelf fanatiek bijdragen aan de buzz, gebeurt dit vaak nog reactief en weinig proactief. Daar valt winst te behalen, blijkt uit een gezamenlijk van Porter Novelli en Clipit.

related partner content for mobile comes here

en keken eind 2012 naar de online zichtbaarheid van 44 zorgverzekeraars. Alle zorgverzekeraars samen leverden in de laatste maanden van het jaar een aantal van 63.546 online berichten op. Deze waren voornamelijk afkomstig van Twitter. De conversaties waren echter nauwelijks proactief door de merken zelf gestart. Het sentiment rond zorgverzekeraars is overall positief, maar de meeste merken handelen vooral reactief als het gaat om hun eigen socialmedia-inspanningen.

Twittercare
Menzis wordt van alle merken het meest besproken op Twitter (72 procent aan tweets) en is eveneens de meest actieve twitteraar met 22 procent aan eigen tweets. Interpolis volgt op de voet met 21 procent aan zelf verstuurde tweets. Nieuwkomer Ditzo stuurde 20 procent aan eigen tweets. We kunnen als consument vooral terecht voor twittercare; antwoorden op praktische vragen of het in orde maken van een overstap. Gedienstig reageren de verzekeraars op alle buzz, maar zelden starten zij zelf een conversatie om engagement te creëren.

Positieve buzz
Zilveren Kruis Achmea genereerde de meest positieve buzz, door als een van de eerste bekend te maken dat ze haar basispremie ongewijzigd liet. Ohra werd vooral genoemd in verband met de nominatie voor een Gouden Loeki. Ondanks het feit dat over Menzis, Univé en Delta Lloyd het meest werd gesproken, was dit niet automatisch de meest positieve buzz. Hoge bomen vangen veel wind, lijkt hier op te gaan. Ondanks de minder positieve aard van berichten over de topdrie, zijn het wellicht juist deze merken die voldoende ‘reputatievet’ hebben om de minder positieve berichten op te vangen.

Pr-waarde
Tot slot is in het onderzoek gekeken naar de pr-waarde van alle buzz. Deze wordt onder andere bepaald aan de hand van vertoningen, advertentietarieven, sentiment en followers. Delta Lloyd behaalde de hoogste pr-waarde met 1.733.928 euro. Zilveren Kruis Achmea (1.662.535 euro) profiteert wederom van de positief ontvangen boodschap over gelijkblijvende prijzen. Gevolgd door Menzis met 1.479.905 euro aan online pr-waarde.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in