Meer producten met gezondheidsclaims


Het aantal advertenties met gezondheidsclaims neemt toe. Steeds meer adverteerders kiezen ervoor om hun producten te differentiëren door een goede gezondheid te beloven. De voedingsmiddelenmarkt is zo bomvol dat onderscheiden op smaak of image niet eenvoudig is. De boodschap die aan voedingsmiddelen wordt meegegeven in advertentiecampagnes is daarom cruciaal. Het risico om de consument te irriteren door een betuttelende toon wordt daarbij soms voor lief genomen.Niet ieder product met additieven mag zich meteen een gezondheidsclaim aanmeten.
Klassiek is de case van Glaxo SmithKline dat enige jaren geleden de Advertising Standards Authority voor de rechter daagde omdat deze Amerikaanse reclamecodecommissie het bedrijf een gezondheidsclaim ontzegde voor het product Ribena Toothkind waaraan xylitol was toegevoegd, dat tandbederf zou tegengaan. De ASA accepteerde deze claim niet omdat er klachten waren van consumenten. Dat het bedrijf onder auspiciën van de British Dental Association 19 miljoen dollar en vier jaar research besteedde aan de heilzame werking van xylitol hielp weinig om de claim in de VS hard te maken. Glaxo SmithKline verloor de zaak en mocht in de VS de ‘goed voor uw gebit’-claim niet meer gebruiken in zijn marketing.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSInmiddels is de werking van xylitol onbetwist en gebruikt in Europa nagenoeg iedere suikervrije kauwgum waarin xylitol is toegevoegd het argument dat het de tanden spaart in de marketingcommunicatie. In de uiteindelijke analyse van de risico’s en kansen van een gezondheidsclaim slaat de weegschaal nu eenmaal vaker door richting kansen. De nieuwste trend is het ontwikkelen van producten die alleen nog maar gecommuniceerd worden als goed voor de gezondheid. Voorbeelden daarvan zijn Benecol en Flora Proactiv, margarinesoorten die volgens de fabrikanten hoge gehaltes schadelijk cholesterol verlagen tot gezondheidstechnisch aanvaardbaarder niveaus.
<#FONT SIZE=1>Bron: Campaign<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid