Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer producten met gezondheidsclaims

Boodschappen over voedingsmiddelen en drankjes - waar de consument tot nu toe ongecompliceerd van genoot - klinken in reclame steeds vaker…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het aantal advertenties met gezondheidsclaims neemt toe. Steeds meer adverteerders kiezen ervoor om hun producten te differentiëren door een goede gezondheid te beloven. De voedingsmiddelenmarkt is zo bomvol dat onderscheiden op smaak of image niet eenvoudig is. De boodschap die aan voedingsmiddelen wordt meegegeven in advertentiecampagnes is daarom cruciaal. Het risico om de consument te irriteren door een betuttelende toon wordt daarbij soms voor lief genomen.Niet ieder product met additieven mag zich meteen een gezondheidsclaim aanmeten.

related partner content for mobile comes here

Klassiek is de case van Glaxo SmithKline dat enige jaren geleden de Advertising Standards Authority voor de rechter daagde omdat deze Amerikaanse reclamecodecommissie het bedrijf een gezondheidsclaim ontzegde voor het product Ribena Toothkind waaraan xylitol was toegevoegd, dat tandbederf zou tegengaan. De ASA accepteerde deze claim niet omdat er klachten waren van consumenten. Dat het bedrijf onder auspiciën van de British Dental Association 19 miljoen dollar en vier jaar research besteedde aan de heilzame werking van xylitol hielp weinig om de claim in de VS hard te maken. Glaxo SmithKline verloor de zaak en mocht in de VS de ‘goed voor uw gebit’-claim niet meer gebruiken in zijn marketing.

Inmiddels is de werking van xylitol onbetwist en gebruikt in Europa nagenoeg iedere suikervrije kauwgum waarin xylitol is toegevoegd het argument dat het de tanden spaart in de marketingcommunicatie. In de uiteindelijke analyse van de risico’s en kansen van een gezondheidsclaim slaat de weegschaal nu eenmaal vaker door richting kansen. De nieuwste trend is het ontwikkelen van producten die alleen nog maar gecommuniceerd worden als goed voor de gezondheid. Voorbeelden daarvan zijn Benecol en Flora Proactiv, margarinesoorten die volgens de fabrikanten hoge gehaltes schadelijk cholesterol verlagen tot gezondheidstechnisch aanvaardbaarder niveaus.

< SIZE=1>Bron: Campaign<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in