Overslaan en naar de inhoud gaan

"Media moeten waken voor overdrijving"

De media in Nederland moeten er voor waken dat ze meningen en subjectieve beelden niet verwerken in nieuwsartikelen en daarmee de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het valt Vasterman op dat de media de eerste dagen na de moord "vrij ingetogen, afstandelijk en rustig van toon" berichtten, maar dat de feitelijke berichtgeving een week later steeds meer wordt vermengd met opinie en zwaar aangezette beeldvorming.

related partner content for mobile comes here

Hij vindt dat op de media, vooral nu, een zware maatschappelijke verantwoordelijkheid rust. "Je bent onderdeel in het proces dat nu gaande is." Vasterman vindt het gevaarlijk dat in dat soort termen, zoals 'wij en zij', in een nieuwsanalyse wordt gesproken.

De mediasocioloog vindt dat het gevaar bestaat dat media tegen elkaar gaan opbieden met de meest zwarte scenario's, zoals dat ook gebeurde in de Verenigde Staten na 9/11. "Het leek er toen op dat de realiteit niet voldoende was en dat het gevaar nog groter gemaakt moest worden. Dat is zeker in deze situatie niet verstandig." (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in