Laatste kans voor anticyclisch adverteren
Tegen de stroom ingaan kan natuurlijk altijd. Maar nu is het moment om durf te tonen en flink uit te pakken. De boodschap is de afgelopen tijd vaker te horen. De Boston Consulting Groep kwam in het voorjaar van 2002 al met een rapport. Het idee bestaat al sinds 1927. Ook op een ander niveau is anticyclisch adverteren zinvol. Denk aan de stille perioden, zoals de zomer. Gelukkig grijpen nog maar weinig bedrijven deze kans, dus het kan nog.
De kosten zijn op dit moment aantrekkelijk laag en een campagne levert vijf procent meer op. De grootste hobbel zit hier voor veel marketeers bij de boekhouders. Ook directies denken dat het beter is om te snijden in variabele kosten dan in structurele. Toch zijn er bedrijven die anticyclisch adverteren. Soms is dat niet eens een bewuste strategie, maar heeft het bijvoorbeeld te maken met het willen handhaven van een bepaalde continuïteit. Ook zijn er branches waar over de hele linie wordt geprobeerd met meer adverteren de zaak op peil te houden, denk aan de automobielindustrie met in Duitsland zowel BMW en Audi als Opel die flink in de buidel hebben getast. Andere opmerkelijke antihelden in dat land zijn de discounters en bijvoorbeeld Unilever, Procter & Gamble, l’ Oréal, Henkel en Axel-Springer-Verlag.
<#FONT SIZE=1>Bron: Werben & Verkaufen<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid