Overslaan en naar de inhoud gaan

Grootste merken verhogen budgetten influencers, maar eisen meer transparantie

Onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) laat zien dat merken meer hechten aan openheid en reputatie van influencers.
Miniatuurvoorbeeld
Vlogger neemt een video op.
© Rawpixel / 123RF
Miniatuurvoorbeeld
Vlogger neemt een video op.
© Rawpixel / 123RF

Ongeveer twee derde van de grootste internationale merken verhoogt het komende jaar zijn uitgaven aan influencer-marketing. Ze stellen wel een belangrijke voorwaarde, en dat is dat de influencers transparant moeten zijn over de ‘kwaliteit van hun volgers’. Ook zijn de reputatie en geloofwaardigheid van de influencers cruciaal voor de adverteerders. Dat blijkt uit een mondiaal onderzoek van de World Federation of Advertisers.

related partner content for mobile comes here

WFA vroeg de grote adverteerders wat ze met hun budgetten aan influencer marketing gaan doen. Van de ondervraagde merken gaf 65% aan die te verhogen. 96% gaf daarbij aan kwaliteit van de volgers 'essentieel' of 'zeer belangrijk' te vinden. Ook de geloofwaardigheid en reputatie van de influencer zelf wordt erg belangrijk gevonden, door 93% van de respondenten.

De ondervraagde merken vertegenwoordigen een gezamenlijk media- en marketingbudget van ongeveer 59 miljard dollar. De reden voor de groeiende budgetten voor influencers verschillen. 86% wil zijn naamsbekendheid vergroten, driekwart (74%) wil bestaande en nieuwe doelgroepen bereiken en 69% wil de schare fans en ambassadeurs van het merk vergroten.

Van de respondenten zegt 71% het essentieel of erg belangrijk te vinden dat bij de selectie van influencers meegewogen wordt hoe die hun relatie met een merk communiceren. Dat kan op verschillende manieren. Uit het onderzoek blijkt dat dit in 68% van gevallen via hashtags gebeurt. 63% vermeldt de relatie via een video, de helft door een mondelinge vermelding en 43% via betaalde partnerschapslabels.

De World Federation of Advertisers zal de uitkomsten van dit onderzoek gebruiken om samen met merken tot best-practises te komen op het gebied van influencer-marketing en transparantie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in