Overslaan en naar de inhoud gaan

'God is terug, maar de makelaar verdwijnt'

Leuk ANP-stukje over de thema's van 2007.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Religie en het leven op internet worden in 2007 belangrijke thema's, volgens het persbureau.

related partner content for mobile comes here

Intermediaire functies als de makelaar krijgen het zwaar, want de mens gaat het allemaal lekker zelf doen. Volgens trendwatchers als Adjiedj en is de wereld groot en boos en daar reageert de mensheid op met liefde, nieuwe idealen en met een tweede leven op internet.

'Het woord hippie doemt overal op. We gaan onze eigen doelen realiseren omdat we het vertrouwen in de politiek hebben verloren en ons houvast met de globalisering wankelt. Spiritualiteit en milieu met Al Gore als boegbeeld zijn ons voorbeeld', meent Bakas, auteur van onder meer Megatrends Nederland.

De trendwatcher vermoedt dat heimwee het grote thema voor 2007 wordt.

'De belangstelling voor God en religie komen in een andere vorm terug', meent Bakas. 'De kerken raken niet vol, maar de cyberpriest op internet gaat een rol spelen en thuis gaan we samen voor de huisaltaartjes bidden.'

Van den Berg stelt dat de mens volgend jaar in toenemende mate op internet een tweede leven opbouwt, onder meer op de website van Second Life.
Een van de gevolgen van het toenemende gebruik van internet is het wegvallen van intermediaire functies, menen de trendkijkers.

Daarom denkt Bakas (zie foto hierboven) dat de makelaars het zwaar krijgen.

Bakas signaleert tegelijkertijd een sterke hang naar de jaren 50. 'De verkiezingen hebben de winst vooral gebracht bij heimweepartijen. De SP is een ouderwetse blanke arbeiderspartij die teruggrijpt op de idealen van de jaren 50. Geert Wilders doet dat ook. De Partij voor de Dieren wil de koetjes weer in de wei zien en de ChristenUnie streeft ernaar dat vrouwen weer hun plek leren kennen. En we houden ook weer van poncho's, stamppotten en bakstenen huizen.'

Al deze ontwikkelingen hangen samen met het feit dat de globalisering hapert. Mensen zoeken elkaar weer op in kleinere verbanden om gezamenlijk op een nieuwe manier de democratie betekenis te geven.

Bakas: 'In Son bijvoorbeeld, hebben particulieren zelf een bejaardentehuis opgericht. In het Gooi zorgt een groep ouders van gymnasiasten ervoor dat hun kroost Chinees leert, buiten de school om. De democratie gaat steeds meer uit stadstaatjes bestaan. We tribaliseren.'

Trendwatcher gelooft dat 2007 het jaar wordt waarin optimisme terugkeert. 'In economische en technologische zin is dit al gebeurd, maar nu gaan we ook verder in politiek, sociaal-cultureel en ecologisch opzicht.'

Caroline Krouwels, manager concept en styling van de Bijenkorf, ziet 2007 als het jaar waarin we vooral meer bewust worden van wat er in de wereld gaande is en daaruit onze conclusies zullen trekken.

'Populaire boeken van schrijvers als Orhan Parmuk en Joris Luijendijk laten ons zien hoe de wereld echt in elkaar zit. Tv-programma's over de fok van varkens maken onze afkeer van vlees groter en dus gaan we bewuster eten.

'Ook gaan we onze persoonlijkheid inzetten bij goede doelen. Geld storten alleen vinden we niet genoeg meer. Mensen willen steeds meer de persoonlijke curator van hun eigen leven worden.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in