Overslaan en naar de inhoud gaan

Fusion 2007 -Eckart Wintzen: 'We dromen de verkeerde dromen'

Eckart Wintzen was de (gewaagde) slotspreker op Fusion 2007.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

was de (gewaagde) slotspreker op Fusion 2007.

related partner content for mobile comes here

Gewaagd omdat de man voor veel mensen bekend staat als een doemdenker en daarmee nog al eens op wat (lange) tenen wil gaan staan.

Zijn bedrijf is een venture capital company. Wintzen wil de vrijemarkteconomie in een milieuvriendelijkere richting duwen.

Gewaagd, maar geslaagd. Geslaagd in die zin dat hij de zaal een grote spiegel voorhield dat als we doorgaan op de mvo-onverantwoorde manier, we de wereld naar de klote helpen. (Wintzen: 'Ik heb er zelf geen moeite als je zegt: "Fuck it. Al die onzin. Kan mij het schelen als de wereld naar de knoppen gaat". Zolang je maar niet als bedrijf doet alsof je mvo-bezig ben door iets aan te geven in je sociaal jaarverslag dat je mvo-achtig bezig ben, terwijl je er niets van meent.')

Natuurlijk, ook milieu en mvo zijn hypes/trends en je kunt er veel op afdingen, maar het plaatje dat Winzten schetste, stemde somber.

'Boze man'
'Wat is Wintzen een boze man geworden', zeiden dagvoorzitter Jeroen Smit en enkele mensen in de zaal. Misschien moet je wel boos zijn om je boodschap over te brengen zal Wintzen hebben gedacht. Maar toch viel zijn sombere, lichtaanvallende manier niet bij iedereen in de zaal even goed.

Ik sprak op de borrel met een marketingmanager en zij voelde zich in het defensief gedrongen door Wintzen. 'Aan het eind van het verhaal moet mijn bedrijf toch gewoon winst maken. Zodat ik mijn salaris kan ontvangen.'

Wintzen zal ook niet ontkennen dat winst maken niet belangrijk is, maar zijn belangrijkste boodschap aan de Fusion-bezoekers was: de denkwijze moet veranderen. Als er een andere richting in wordt geslagen, een nieuwe manier van ondernemen, dan kan men nog steeds winst maken.

Maar zoals we het nu dus doen, is eindig. De brandstoffen raken op ('Kijk maar naar de olieprijs. Het is niet voor niets dat deze maar blijft stijgen'), en tegelijkertijd komen er miljoenen nieuwe consumenten bij. We beginnen de bodem te bereiken.

Verkeerde dromen
'We dromen de verkeerde dromen', zei Wintzen. 'Marketing is dromen verkopen, verkoop de consument daarom de goede droom.' Wat hij eigenlijk wil zien, is een geheel andere invulling van merkbeleving.

Hij noemde als voorbeeld de plastic verpakkingen van vele producten. 'Iedereen ergert zich aan al dat plastic dat wordt weggegooid als het product uit de verpakking is gehaald. 'Waarom stoppen we niet met het gebruik van deze plastic verpakkingen. We kunnen bepaalde producten ook gewoon in silo's verkopen.'

'Ja, prachtig', zei de marketingmanager met wie ik na het congres sprak. 'Maar hoe onderscheid ik mij van mijn concurrent als iedereen in zijn producten in silo's verkoopt? Gaat de een zijn silo rood maken, de ander blauw? Dan komt er geheid iemand die er belletjes aan hangt, en een ander maakt er weer een pijpje aan. En voor je het weet zit je weer in dezelfde wedloop als nu. Mooi gedacht van Wintzen, maar dat gaat niet werken.'

Dagvoorzitter Jeroen Smit stelde na Wintzens verhaal de vraag: 'Maar is het niet zo dat de vraag van de consument uiteindelijk bepaald in welke richting de bedrijven denken?' Zijn het niet de dromen van de consumenten waar de bedrijven op inspelen? 'Het is toch niet aan ondernemingen om de consument op te voeden?'

Wintzen: 'Het is een driehoek. Een samenspel van het bedrijfsleven, de overheid en de consument.' Alledrie de spelers hebben invloed in het proces.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in