Overslaan en naar de inhoud gaan

Dossier pitchpijn: Intellectual property kan niet zomaar van een ander zijn

Het kan niet zo zijn dat wij ónze verfijnde strategieën en baanbrekende ideeën zomaar op verzoek over de schutting gooien, om in het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Traditiegetrouw begint in onze sector elke najaar het pitchseizoen. De korte samenvatting: adverteerders kijken om zich heen of het ergens anders beter is. Ja, dat mag genuanceerder, ik weet het. Maar niettemin, het zijn spannende tijden en vele late uurtjes - een soort stratego met briljante ideeën als apotheose.

related partner content for mobile comes here

Ideeën zijn verhalen, verzinsels, bedenksels, oplossingen, creativiteit etc. Ze komen tot hun ultieme recht in de context van een evenzo briljante strategie. In het verleden het domein van reclamebureaus, maar die tijden hebben we reeds jaren achter ons gelaten. Maar, hebben mediabureaus dit domein wel begrepen?

Adverteerders selecteren voor een pitch gemiddeld vier mediabureaus om veelal twee tot drie cases uit te laten werken en de moraal van het verhaal is dat zij na afloop een lade vol hebben met de meest waanzinnig strategieen en ideeen. Dat is mooi zult u zeggen, maar klopt dat wel? Het kan mijns inziens niet zo zijn dat wij ónze verfijnde strategieën en baanbrekende ideeën zomaar op verzoek over de schutting gooien, om in het duister te tasten wat er daarna mee gebeurt. Onze ‘intellectual property’ kan niet zo simpel zomaar van een ander zijn.

De stelling die ik dan ook inneem is deze: Mediabrands – met haar verschillende bureaus – doet graag mee aan pitches. Zijn we kritisch? Ja, want simpelweg niet elke klant past bij ons. Maar, als het goed voelt zijn de remmen los. Vanaf heden echter doen we dit wel met de stellingname dat strategieën en gerelateerde ideeën - welke wij bedenken ten behoeve van een pitch – ons eigendom blijven, tenzij de adverteerder ook klant bij ons wordt. In dat laatste euforische geval zijn er prima afspraken over te maken.

Baanbrekende stelling? Nee niet echt, want volgens mij is het volstrekt logisch alleen hebben de mediabureaus binnen dit domein deze drempel nog niet genomen. Iemand moet de eerste zijn. Bij deze dus.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in