Overslaan en naar de inhoud gaan

De missers van McDonald's

CEO Jack Greenberg was er afgelopen najaar zelf nog heilig van overtuigd: hij zou McDonald's faam als 'groeiconcern' stevig verankeren in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

McDonald's dankt zijn succes vooral aan het in snel tempo openen van alsmaar nieuwe vestigingen. Dit bedrijfsmodel, waarbij de franchise- en royalty-inkomsten die van de frieten verre overtreffen, lijkt echter afgedaan te hebben nu er letterlijk steeds minder ruimte is voor nieuwe zaken. Werden er in de Verenigde Staten in 1995 nog 1130 vestigingen toegevoegd, in 2001 waren dat er nog maar 300. De hamburgergigant heeft nog wel overzeese groeimogelijkheden, maar ook uit de buitenlandse filialen lopen de inkomsten momenteel sterk terug. Uitbreiding van het assortiment is een andere troef waar Greenberg zijn hoop op heeft gevestigd. Hij investeerde onder andere in de BBQ Bacon Crispy Chicken en in het Made for You-programma, een vers gekookte maaltijd, in plaats van een hamburger die wordt warmgehouden onder een hete lamp. Het sloeg allebei niet aan, en analisten voorspellen dan ook een koersdaling van rond de zeven procent.

related partner content for mobile comes here

De slechte berichten deden razendsnel de ronde. Uit customer satisfactiononderzoek van de Universiteit van Michigan blijkt dat McDonald's achterblijft bij zijn grote Amerikaanse concurrenten Wendy's en Burger. De franchisenemers klagen over te hoge investeringskosten, teruglopende inkomsten en - het ergst van alles - snode plannen van Greenberg om via een soort spionage-operatie uiteindelijk zo'n twintig procent van de vestigingen de nek om te draaien.

< SIZE=1>bron: Forbes Global <#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in