Consument kiest voor luxe en verantwoord, liefst Nederlandse producten
‘In tijden van economische recessie zien we dat consumenten massaal teruggrijpen op wat oud, vertrouwd en dichtbij is,’ legt Herberth Samsom, directeur van DDB uit. ‘Als het goed gaat met de economie vertaalt het consumentenvertrouwen zich in een voorkeur voor merken die op de één of andere manier spannend zijn, zoals buitenlandse merken, merken met een maatschappelijke boodschap of juist extravagante of dure merken.’
Opvallend is nu dat de consumentenvoorkeur voor luxe en duurzame merken enorm groeit, maar dat de consument de veiligheid van oud en vertrouwd nog niet durft op te geven. ‘Consumen-ten hebben duidelijk een klap te verwerken gekregen rond de eeuwwisseling waar ze nog niet helemaal overheen zijn’, redeneert Samsom.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaBlokker en Hema grootste stijgers
Met acht plaatsingen domineren de Nederlandse merken de top tien van meest magnetische merken. De Nederlandse retailers Albert Heijn, Kruidvat, Blokker en Hema zijn de grootste stijgers, maar ook Douwe Egberts, Pickwick, Douwe Egberts Senseo en Postbank zijn in de top tien vertegenwoordigd. Andere Hollandse merken waarvan de aantrekkingskracht ten opzichte van 2004 aanzienlijk steeg, maar de top tien niet haalden zijn Duyvis, Chocomel en Hak.
Maar er is ook een opmars te zien van luxe merken. Zo maken ondermeer Philips, Dell, Apple, HP, Diesel, Tommy Hilfiger en G-Star een enorme stijging door. De opmars gaat hand in hand met de stijgende populariteit van creditcards, want ook de aantrekkingskracht van Mastercard, Visa en ING Card is ten opzichte van 2004 flink toegenomen.
‘Brand Magnetism geeft inzicht in merkperceptie. De perceptie van merken gaat vooraf aan de koop. Het lijkt erop dat de verkoop van luxe merken in de nabije toekomst een flinke impuls krijgt en luxe merken zelfs gemeengoed worden voor de Nederlandse consument. Op dit moment zitten we echter nog op een omslagpunt waarbij de aantrekkingskracht van Nederlandse en van luxe merken elkaar in balans houden. De vraag of de ontwikkeling naar luxe merken doorzet of dat we bij de oude vertrouwde merken blijven, hangt af van de economische ontwikkeling en de veiligheidssituatie in de wereld. Want het is maar de vraag of het vertrouwen in de economie en de perceptie van veiligheid zich positief blijven ontwikkelen,’ aldus Samsom.
Verantwoord en duurzaam zijn succesvol
Een andere trend en bewijs van meer consumentenvertrouwen is de groei van merken die zich profileren als maatschappelijk verantwoord of duurzaam. Zo geniet Dove met haar ‘campagne voor echte schoonheid’ de meeste waardering onder de huidverzorgingsmerken.
Ook merken als Ben & Jerry’s, natuurlijk en duurzaam geproduceerd ijs, en XS4ALL, vrijheid van meningsuiting en internettoegang voor iedereen, oefenen een aanzienlijk grotere aantrekkingskracht uit op consumenten dan in 2004 het geval was.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid