Overslaan en naar de inhoud gaan

(Column René Repko) Creëer geleende oorspronkelijkheid

Manhattan verbaast je voortdurend. Ik was er een paar weken terug en ontdekte weer een paar nieuwe ‘craves’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zoals de Biergarten van het Standard Hotel in het hippe Meatpacking District. 

related partner content for mobile comes here

Onder het begin van de High Line (een stadspark boven de straat op niet meer gebruikte rails) in een open betonnen ‘bunker’ is een mega-Biergarten geopend. Biergartens zijn hip, dat weet ik sinds het succes van de Biertuin in Amsterdam. Combineer dit concept met de ontwikkeling van nutteloze, lelijke no-go ruimtes in de architectuur en je komt in de buurt van de Biergarten van het Standard Hotel.

Stel je voor, je loopt in een decor van The Wolf of Wall Street en Sex and the City, overal exclusieve clubs, mooie mensen, hippe rooftop bars en dan daar die überhippe en ultradrukke Biergarten.
Tussen de bekende biersettafels staan pingpongtafels, echt waar. Ze zijn steeds in gebruik. Natuurlijk schenken ze er originele Duitse biermerken als Licher Weizen en BitBurger-pils en kun je echte pretzels, bratwurst en sauerkraut bestellen.

Kunnen we er wat van leren? Jawel. Verras je klant, doorbreek conventies, haak in op iets wat sommigen al elders in de wereld hebben gezien, want daarmee creëer je geleende oorspronkelijkheid. Bied je klant een keuze uit good, better, best: onderin The Standard de betaalbare Biergarten, daarnaast de ‘gewone’ Grill en op het dak de bijzondere ‘Top of the Standard’.

Een paar dagen later in Bleecker Street: een winkel met leuke beautyproducten en actieve buitenverkoop. De verkoopster lonkt ons knap naar binnen. Voor je het weet zit je op een stoel aan een kaptafel. Ze vraagt hoe je kinderen heten en waar je woont. In Amsterdam - ‘Awesome’. Tegelijkertijd smeert ze iets onder het ene ooglid, niet onder het andere, en bewijst hoe sterk het verschil zichtbaar is: ‘Awesome’. Je durft bijna niet te zeggen dat het verschil bescheiden is. Alleen vandaag, alleen aan jou, mag ze deze twee huidartikelen in plaats van 600 nu voor 300 dollar aanbieden. We bedanken vriendelijk. Kunnen we hier wat van leren? You can’t fool the customer.

Met name in retail en foodservice krioelt het van de nieuwe initiatieven. De hele tijd pijnig je je hersenen: gaat dit werken, kan dit lukken? Klopt het? Die Biergarten middenin Manhattan, met pingpongtafels, die wel.

Repko&;s Column staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 10, dat 7 oktober verschijnt

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in