Chaostheorie voor marketeers


Een goede manier om te kalibreren is het boek 'De Nieuwe Wanorde' van René Boomkens, een fascinerende cultuur-filosofische verkenning van het verschijnsel en het effect van globalisering.
Niet direct een thema dat de marketingprofessie aanspreekt, wel een dat de beroepsgroep aangaat. Welnu, het interessante van dit werk is de conclusie dat globalisering een fenomeen is dat politiek en samenleving op tsunamische wijze overspoelt. En wel op een manier die elke gedachte aan maakbaarheid - een gedachte die met passie en naïviteit gekoesterd wordt en werd door de postmodernistische idealist ? definitief onderuit haalt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOntluistering dus voor politici, activisten, wereldverbeteraars, wetenschappers en andere maatschappelijk-ideëel ingestelde beroepsgroepen. En dus misschien ook voor marketeers die denken invloed te hebben en uit te oefenen op een radicaal veranderende en daarmee steeds ongrijpbaardere schare wereldburgers.
Een van de meest treffende inzichten in het boek is de constatering dat globalisering effectueert in de opkomst van een steeds paradoxalere samenleving en schizofrener individu. Een individu dat in de stedelijke omgeving zoekt naar geborgenheid en authenticiteit aan de ene kant, naar nieuwigheid en grensverleggende kicks aan de andere kant. Een individu dat zich opstelt als een lineaire homo economicus aan de ene kant, en als gewillig slachtoffer van de kapitalistische markteconomie anderzijds. Een individu dat gedetacheerd is van nationale politiek en samenleving enerzijds, en dat binding in lokale verbanden opzoekt anderzijds.
Hoe gaat een marketeer tot deze moderne consument, in een totaalspectrum van media en in een globaliserende context, doordringen? Niet door als een control freak te proberen de markt te vormen of te maken, conform de conventionele massamediale marketingaanpak, maar door wat meer los te laten en zendingsdrang te verruilen voor culturele belangstelling en verdieping.
De Nieuwe Wanorde is een sprankelend boek dat je meeneemt naar de Grote Globaliseringsexpositie van bekende en minder bekende schrijvers, filosofen, boeken, uitspraken, publicaties, citaten, politici fenomenen en analyses. Duizelingwekkend, enerverend, sprankelend en scherp. Doe even die marketingboeken dicht en zeg Ohm?..
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid