Overslaan en naar de inhoud gaan

'Bodem advertentiemarkt voor auto’s bereikt'

De bodem van de advertentiemarkt voor personenautoreclames lijkt bereikt. Dat blijkt uit de jongste cijfers van Adfact Media & Advertising…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'De Nederlandse automarkt heeft het weliswaar nog steeds zwaar. Maar voor het eerst in lange tijd zijn de Nederlandse bruto mediabestedingen voor reclamecampagnes voor personenauto’s weer gestegen', zegt Lars de Vries van Adfact.

related partner content for mobile comes here

In de maand november werd er voor 27,5 miljoen euro besteed aan autoreclames. Dat is een toename van 22 pct ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Pas begin volgend jaar zal echt duidelijk worden of de advertentiemarkt voor autoreclames zich weet te herstellen, stelt De Vries. Vooralsnog lopen de bruto mediabestedingen van autoadverteerders gemeten tot en met november 2009 zo’n 10 pct achter ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Volkswagen was met 4,2 miljoen euro aan reclames de grootste adverteerder in november. Voor de campagne ‘De Volkwagen van de dag’ besteedde het Duitse automerk ruim 2,1 miljoen euro aan radiocommercials en dagbladadvertenties. Aan de ‘Bluemotion’ tv-campagne besteedde het bedrijf daarnaast 1,6 miljoen euro. Peugeot (3,2 miljoen) en Toyota (2,4 miljoen) waren de nummers 2 en 3 als het gaat om bruto mediabestedingen. Renault voert nog wel de ranglijst van grootste adverteerder van 2009 aan, maar deed het met een mediabesteding van 1,6 miljoen euro in november relatief rustiger aan dan de maanden daarvoor.

'Opvallende afwezige in het rijtje topadverteerders is Opel', zegt Lars de Vries. Het automerk dat onderdeel is van het in nood verkerende General Motors, besteedde ‘slechts’ 600.000 euro aan campagnes, terwijl de nieuwe Opel Astra al in de showroom staat. De Vries verwacht dan ook dat Opel in december stevig zal gaan inzetten met de introductiecampagne van de nieuwe Opel Astra.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in