'Bodem advertentiemarkt voor auto’s bereikt'
'De Nederlandse automarkt heeft het weliswaar nog steeds zwaar. Maar voor het eerst in lange tijd zijn de Nederlandse bruto mediabestedingen voor reclamecampagnes voor personenauto’s weer gestegen', zegt Lars de Vries van Adfact.
In de maand november werd er voor 27,5 miljoen euro besteed aan autoreclames. Dat is een toename van 22 pct ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Pas begin volgend jaar zal echt duidelijk worden of de advertentiemarkt voor autoreclames zich weet te herstellen, stelt De Vries. Vooralsnog lopen de bruto mediabestedingen van autoadverteerders gemeten tot en met november 2009 zo’n 10 pct achter ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaVolkswagen was met 4,2 miljoen euro aan reclames de grootste adverteerder in november. Voor de campagne ‘De Volkwagen van de dag’ besteedde het Duitse automerk ruim 2,1 miljoen euro aan radiocommercials en dagbladadvertenties. Aan de ‘Bluemotion’ tv-campagne besteedde het bedrijf daarnaast 1,6 miljoen euro. Peugeot (3,2 miljoen) en Toyota (2,4 miljoen) waren de nummers 2 en 3 als het gaat om bruto mediabestedingen. Renault voert nog wel de ranglijst van grootste adverteerder van 2009 aan, maar deed het met een mediabesteding van 1,6 miljoen euro in november relatief rustiger aan dan de maanden daarvoor.
'Opvallende afwezige in het rijtje topadverteerders is Opel', zegt Lars de Vries. Het automerk dat onderdeel is van het in nood verkerende General Motors, besteedde ‘slechts’ 600.000 euro aan campagnes, terwijl de nieuwe Opel Astra al in de showroom staat. De Vries verwacht dan ook dat Opel in december stevig zal gaan inzetten met de introductiecampagne van de nieuwe Opel Astra.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid